Soms komt er nog eens een spel uit dat echt uniek is. Uniek qua concept en uniek qua speelstijl. En hoewel gamers altijd van de daken schreeuwen dat het origineler moet, zijn ze niet altijd even blij als dit ook in uitwerking wordt gebracht. Zo werd Black & White door het gros van de gamers met de grond gelijk gemaakt, en Startopia kreeg ook totaal niet de aandacht die het verdiende.

De volgende originele game die op de stapel staat is Republic: The Revolution, het eerste spel dat de politiek uitdiept tot het persoonlijk niveau van je volgelingen. Door middel van propaganda en verschillende acties, waaronder het liquideren van bepaalde machthebbende personen, is het voor jou de bedoeling zoveel mogelijk volgelingen te krijgen in een fictieve stad in het oostblok. EpiGamer had een interview met Demis Hassabis, het jonge meesterbrein achter dit concept.eG - Republic appears to be mainly about influence and hiring other people to do your dirty work, will the game be purely tactical or will the player get involved in any action themselves?

DH - Players can take an active role in actions directly if they so wish. If they choose to monitor an action personally they will then get a series of options and tweaks (depending on the action) which they can use to manipulate in real-time the events they see unfolding before them. If the intervention is positive this could make the difference between the success and failure of an action. So there is a big gameplay effect a player can have by getting involved directly with an action. Of course the flipside to this is that while they are monitoring an action directly other parts of their empire will have to be left to fend for themselves…

Het spel zou nog wel eens heel uniek en spannend kunnen worden, en ook op techinisch vlak kent het zijn gelijke niet. Hoewel de graphics en nogal apart uitzien, zijn ze technisch niet te versmaden, met meer dan 1,5 miljoen polygonen die tegelijk gerenderd kunnen worden. Op het bedied van lichteffecten zijn de graphics misschien wat grouw, maar het is goed om te zien dat een bedrijf het eens probeert ook op technisch vlak af te wijken van de concurrentie en een andere weg in te slaan.

Je kan het hele interview hier lezen. Screenshots zijn hier te vinden. Het spel wordt verwacht in September 2002 en zal uitgegeven worden door EIDOS.