De eerste beelden van Grand Theft Auto IV zijn nog maar nauwelijks door de fans verwerkt en de politiek is er alweer bovenop gesprongen om de nodige (voor)oordeelen te vellen. Wie de teaser trailer heeft gezien zal het niet zijn ontgaan dat de architectuur van Liberty City, waar de game zich af zal gaan spelen, op meerdere punten overeenkomt met New York City. Zo tonen de digitale versies van onder andere het vrijheidsbeeld, de Brooklyn Bridge en het Empire State Building interessante gelijkenissen met de werkelijkheid. Dat niet iedereen het eens is met deze vergelijking blijkt wel uit de reacties van de hoge pieten uit New York.
“De burgemeester steunt geen videogames waarin punten kunnen worden gescoord voor het verwonden of doden van politieagenten,” liet de New Yorkse burgemeester Michael Bloomberg in een verklaring weten. Politiecommisaris Raymond Kelly voegde daar het volgende aan toe: “Het is verachtelijk om geweld te verheerlijken in games als deze, ongeacht hoe vergezocht de setting is.”
Het baseren van de GTA-locaties op bestaande steden is overigens niets nieuws in de GTA-reeks; zo werd eerder al Miami gekroond tot Vice City en diende een mengelmoesje van San Francisco, Las Vegas en Los Angeles als basis voor San Andreas. Grand Theft Auto IV staat vooralsnog gepland voor 19 oktober op de Xbox 360 en de PlayStation 3.
Reacties op: Hoge piefen NYC 'not amused' met GTA IV
DeathClock
Ronn
Ik vind dat verhaal over punten scoren door politieagenten te doden ook zo lachwekkend. De game destimuleerd je juist om agenten aan te vallen. Zorgt namelijk alleen maar voor problemen door een hoger wanted level. Je krijgt er verder niets voor, hooguit een snelle politieauto.
DeathClock
Gleuvendrukker
Sasuke
Tevens is het neerschieten van agenten helemaal geen belonende gebeurtenis of krijg je er 'punten' voor (waar halen ze het dat je in GTA punten moet verzamelen?).
Ondertussen kunnen we deze ongegronde argumenten t.o.v. settings van games wel al lachend van de hand doen. Het zijn namelijk simpele politieke reclamecampagnes.
Dat ze zich bezig houden het echt geweld uit de echte stad te houden en het virtueel geweld in de virtuele stad te houden dan is er toch geen probleem?
Ze doen net alsof GTA IV de crime rate in NYC gaat verdubbelen ofzo…
DutchDemons
*sarcasm*
OT: het gejank begint weer hoor. waarom denkt een mayor dat zijn mening extra meetelt? alsof dat iets verandert aan de setting of aan de release van GTA 4?
ik begrijp dat geklaag nooit. Alsof amerikanen af en toe vergeten dat 'freedom of speech/expression' bestaat. Die kaart willen ze alleen spelen als het tijd is voor oorlog
BadJas
Rent A Ham
Politie agenten -> Politieagenten
Het is trouwens ook echt zulke flauwekul met die controversies.
Actiefilms die zich in New York afspelen zouden dus ook niet mogen, want dat verheerlijkt geweld ook. Maarja, deze discussie is al eindeloos gevoerd.
Autlauw
Dus als het ene realistisch spel is, zal goed gedrag je meer opleveren
Mesijs
Dracan
Autlauw
Simpel voorbeeld, nadat ik een keer 3 uur lang op paarse gangmembers aan het schieten was in GTA:SA en toen na het game in de auto stapte, reageerde ik meteen op een persoon in een paarse jas. Mocht ik toevallig mijn hand op een muis gehouden hebben die een wapen op mijn auto zou kunnen activeren, dan had ik waarschijnlijk impulsief gekilikt, met alle gevolgen van dien.
Gelukkig is de echte wereld nogal "geconstraint" wat betreft het uitvoeren van zulksoort delicten, maar in de US kan iedereen dus een wapen op zak hebben.
Actief gamen en passief tv kijken kunnen niet echt meer vergeleken worden, gamen wordt steeds realistischer en intenser, ga maar eens bij jezelf te raden.
zo
Sasuke
Tevens moet je het persoonlijk bekijken. De één kan al wat moeilijker de realiteit en fictie uiteenhouden terwijl het voor de andere altijd al kristalhelder was. Ikzelf heb er niet zoveel last van (er zijn nl. ook niet zoveel elite draken van lvl 62 in de echte wereld buiten Bush natuurlijk).
Bij mij is het simpel, ik hou me altijd wel chill en ga nooit denken 'als dit GTA was, was je dood!' ofzoiets en tevens heb ik mijn impulsitiviteit onder controle sinds dat ik spidey 2 teveel had gespeeld. Als je denkt tegen de muur te plakken en je doet het niet, is het best pijnlijk maar wel een wijze les ivm games en de realiteit erbuiten
Emperor Mordred
Dracan
Even serieus..Ik denk dat het persoonlijk toch meer aan de opvoeding en eventuele psychische problemen ligt.
Een mentaal instabiel persoon kan net zo goed aangezet worden tot geweld door een reportage van NOVA als door een computergame. Ik weiger te geloven dat een game alleen het onderscheid tussen goed en kwaad doet vervagen en dat er geen andere factoren in het spel kunnen zijn. Hoe realistisch de game dan ook moge zijn.
walter
anonymous
En ik denk niet dat GTA4 ervoor gaat zorgen dat er meer geweld tegen politieagenten wordt gebruikt. Dus ze kunnen zich ook beter bezighouden met het bestrijden van de echte criminaliteit. Was New York ook niet een van de steden in de wereld waar de meeste moorden werden gepleegd? En het gemiddeld aantal moorden per 1000 inwoners in de VS ligt toch al veel hoger, dus ik denk niet dat het beleid daar veel beter is dan hier.
worms_master
walter
Pred