Met 'Star Wars Galaxies' en 'Everquest 2' in de spotlight valt het nieuwe 'Shadowbane' van Wolfpack Studios een beetje in een vergeten hoekje van de komende generatie massive online games.

En al mag de game er grafisch niet al te best aan toe zijn, de gameplay lijkt een aantal revolutionaire features te introduceren in het genre. Eén daarvan is de vorming van zogenaamde 'Guilds', groepen van spelers die samen spelen en gezamenlijk regels voor hun groep bedenken.

In normale MMORGs is het vormen van een guild niets meer dan een voorvoegsel voor je spelersnaam en een chatkanaal waar je met andere guild-leden kan chatten. In Shadowbane wordt er echter een volledig nieuwe dimensie bijgebouwd.

Het nieuwe artikel van GameSpy vertelt hier meer over...Another cool aspect of Shadowbane is the guild system. Forget what you know about guilds from other games; Wolfpack has created a new system that could very well be another game on its own. "In most games, belonging to a guild is nothing more than putting a tag next to your name and giving you a private chat channel," explains Dahlberg. "In Shadowbane we are expanding the concept, allowing players to form true political units. Guilds form the basic building block of the in-game community and society. Guilds are also the driving force behind the virtual economy, bringing them that much closer to the historical guilds that arose in the Late Middle Ages and changed the face of Europe. Aside from the normal mechanics, such as "guild name" and "guild chat," we are adding a slew of functionality. Guilds can create their own unique heraldry, choose different government systems, align themselves with other guilds, and can actually build and control cities and empires."

Of het spel z'n grafische achterstand zal overleven valt sterk te betwijfelen. Een nieuwe generatie van MMORG-gameplay lijkt het in ieder geval wel te worden.