Tot ziens harcore gamers, welkom casual gamers. Steeds meer mensen ontdekken dat die mooie witte kast onder het bureau meer kan dan alleen e-mail, Word en Internet. Je kan er ook op gamen en dit zorgt ervoor dat de games markt niet meer gedomineerd wordt door de hardcore gamers, maar door de massa. Om deze massa te bereiken zijn andere voorwaarden nodig dan bij de hardcore gamers. Zo heeft Avault een artikel geschreven met een aantal interessante punten.

1. Low minimum system requirements

2. No need to download patches or updates to get game to run

3. Solo play option for those without a stable online connection

4. Fast or nonexistent learning curve, no manual reading necessary

5. Simple and clear rules and tangible down-to-earth concepts

6. Intuitive interface using a small range of possible inputs

7. Likelihood of receiving positive feedback early on

8. Probability of having a satisfying play session in a half-hour

9. Little if any gratuitous sex or violence against humans

10. No gore or blood-and-guts splattered on the screen

11. Positive emotional theme devoid of dark or satanic content

12.Appeal to the whole family

Al die punten zijn het tegenovergestelde van wat een hardcore gamer wil, maar als het verkoopt, dan verkoopt het. Titels als The Sims, Myst en RollerCoaster Tycoon zijn goed verkopende titels, dus interessant voor ontwikkelaars en uitgevers.