Volgens velen zijn de games van vandaag de dag volwassen, behalve die van Nintendo dan (gelukkig weten wij beter). Blijkbaar zorgt de 18+ op de doos ervoor dat een spel goed is. Geweld, veel bloed, sex en al het andere wat verkeerd is volgens de Victoriaanse zeden moet in games terugkomen. Maar Dr. Foxy van 3DActionPlanet denkt daar anders over. 'Mature' games, zoals dat zo mooi in het Engels heet, kunnen best leuk zijn. Maar ook op andere gebieden kunnen games volwassen worden.

Sex in een game is niet slecht, maar het zou pas volwassen worden als er ook liefde en relaties bij komen kijken, net als in de film industrie. Het is niet voor niets dat de porno industrie als minderwaardige, goedkope business gezien wordt. Hetzelfde geldt voor geweld, er moet meer functie achter zitten. Verhaallijnen moeten dieper worden, de scheiding tussen goed en kwaad hoeft niet altijd duidelijk te zijn (Deus Ex).What I honestly think gaming needs, is more games with complex adult plots. 'Adult' as in deep and developed as opposed to 'Candy likes Honey' kind of stories.

Now actually, Grand Theft Auto 3 wasn't far off having that kind of plot, amidst its gleeful sand box of anarchy. Games like Eternal Darkness.

For those of us PC centric gamers, Eternal Darkness had a very developed story that spanned centuries. Yes, centuries. Deus Ex is probably the text book example of the sort of thing I'm talking about. Games that don't have clean cut good vs evil. Games that have characters you care about, that may live or die. Games where characters have relationships beyond team mate or enemy. In het artikel wordt dus vooral de vergelijking met films getrokken. Het is zeker stof tot nadenken met games als GTA4 en Postal 2 in het vooruitzicht.