Nieuws
Call of Duty: Modern Warfare 2

'Het is niet winstgevend om Call of Duty exclusief op Xbox uit te brengen'

Microsoft benadrukt dat het Activision Blizzard-games multiplatform wil houden

Geschreven door Michel Musters op
Microsoft laat weten dat het niet winstgevend zou zijn om Call of Duty en andere Activision Blizzard-games exclusief op Xbox-consoles uit te brengen.

Dat meldt het bedrijf in een document dat is ingediend bij de Braziliaanse overheid, waarin het reageert op Sony's claim dat de overname van Activision Blizzard concurrentiebeperkend zou zijn. In datzelfde document meldt Microsoft ook dat Sony ontwikkelaars betaalt om hun games niet op Game Pass uit te brengen.

"Buiten het feit dat Sony's kritiek op exclusiviteit geen verrassing mag heten - de complete strategie van het bedrijf draait immers al jaren om exclusiviteit - is de realiteit dat het niet winstgevend zou zijn voor Microsoft om Activision Blizzards games niet op andere consoles uit te brengen."

Microsoft vervolgt: "Zo'n strategie zou alleen winstgevend zijn als Activision Blizzards games een groot aantal gamers naar het Xbox-ecosysteem zouden aantrekken en als Microsoft genoeg omzet kan draaien om het verlies op te vangen wanneer die games niet op rivaliserende consoles verschijnen." 

En, zo concludeert het bedrijf, die kosten en baten gaan niet op, zeker niet omdat "PlayStation een sterke marktpositie blijft houden" en Sony "de meest loyale fans heeft". Call of Duty en andere Activision Blizzard-games exclusief uitbrengen op Xbox zou concluderend dan ook "geen competitieve impact hebben".

Begin dit jaar gaf Microsoft aan Activision Blizzard te willen overnemen voor een recordbedrag van 68,7 miljard dollar. Diverse overheidsinstanties wereldwijd nemen nu de tijd om te controleren of dit eerlijke concurrentiestrijd niet in de weg staat. Pas als iedereen goedkeuring heeft gegeven, kan de overname doorgaan.

Dit artikel delen:

Lees meer

Vermelding van Elden Ring op Game Pass ging om bug Microsoft: 'Sony betaalt om games niet op Game Pass te laten verschijnen'
42

Reacties op: 'Het is niet winstgevend om Call of Duty exclusief op Xbox uit te brengen'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Roy36NL

    • 11 augustus 2022 11:16
    Hier heb je dus het antwoord. Het kost heel veel geld om een cod te maken dit zal niet rendabel zijn als het alleen maar wordt gekocht door de Xbox bezitters/gamepass houders. Dus we mogen toch concluderen dat de meeste exclusives die wel uitkomen op de gamepass er beknibbelt wordt op het budget wat dus staat aan mindere games. Leuk concept, maar je levert wat kwaliteit in.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ghost

    • 11 augustus 2022 11:58
    @Roy36NL ,
    Ik denk niet dat er bekibbeld wordt op Star Field, maar je hebt wel een punt. Totnogtoe kost Game Pass Ms zoveel geld, dat ze op een gegeven moment wel een omslag moeten maken. Of meer multiplatform, of budgetten omlaag.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 11 augustus 2022 12:05
    @Ghost ze zullen zo nu en dan wel geld toeleggen op games maar wat ik tot nu toe gezien heb valt het mij niet mee. Starfield wat natuurlijk een knaller moet worden vond ik de character design wat tegenvallen als ik dat vergelijk met forbidden west. Enige wat ik echt next gen waardig vind zijn de Forza games op de serie x

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 11 augustus 2022 12:34
    @Roy36NL Als je toch eens het artikel zou lezen en je minder verblindt zou worden door je hekel aan het merk (!) XBox dan zou je jezelf niet weer zo voor schut zetten.

    Miscrosoft heeft het hier helemaal niet eens over CoD op game pass uitbrengen.
    Ze hebben het over CoD exclusief maken en dus niet meer voor de PS uit te brengen.
    Hun stelling is dat de grote schare CoD-fans op PS, die een dominante marktpositie heeft op dit moment, niet zomaar zullen overstappen naar XBox als CoD. Dan zouden ze dus enorm veel inkomsten mislopen. Niet meer, niet minder.

    Het is dus prima mogelijk dat CoD naast de reguliere wijze ook via gamepass te spelen is straks.
    Het een sluit het ander niet uit lijkt me.
    Je conclusie slaat dus werkelijk nergens op, maar goed je hebt nu eenmaal een hekel aan game pass en XBox. Ik kan het je bijna niet kwalijk nemen.

    Het verklaart overigens wel een aantal van jouw standpunten, blijkbaar kan aan de hoeveelheid geld die in een game gepompt wordt de kwaliteit van een game gemeten worden?
    Ik speel 100 keer liever Hollow Knight of Ori dan een CoD, beide games bij elkaar hadden waarschijnlijk een fractie van het budget van CoD.
    Beide game staan trouwens op game pass, zou je eens moeten proberen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 11 augustus 2022 12:46
    @Ziminar dan blijft mijn reactie toch overeind ? Ze kunnen hem niet exclusief maken omdat ze dan bij lange na het budget niet terug verdienen die nodig is dat zeg ik alleen dus je bent weer een opgewonden standje voor niets haal ff adem.

    En ori en hollow knight met cod vergelijken is opmerkelijk aangezien het een compleet ander genre is. Het zijn allebei games maar zo erg verschillend dat een vergelijking nogal stupide is.
    Is Messi beter dan Sergio Ramos is ongeveer hetzelfde.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 11 augustus 2022 12:54
    @Roy36NL Jij had het specifiek alleen over game pass en niet over exclusiviteit Roy. Je moet je pas echt zorgen gaan maken als je je eigen reacties niet meer begrijpt.

    Het was jij die zei dat als er minder geld in een game gepompt je gaat toeleggen op kwaliteit. Genre heeft daar niets mee te maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 11 augustus 2022 12:55
    @Ziminar Nee hoor ik zei Xbox bezitters/ gamepass houders. En je vergelijking was wel degelijk krom.

    Buiten het feit dat het geen echte exclusives zijn dus niet alleen voor de gamepass

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    JaccoPeek

    • 11 augustus 2022 17:33
    @Ziminar zullen we stoppen met elkaar aanvallen? We hebben geen zin om de hele avond te moeten modereren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 11 augustus 2022 17:44
    @JaccoPeek Ik zie niet zoveel verkeerd in de reactie waar je op reageert, maar ik neem dat je doelt op de gehele discussie.
    Dan zou ik het niet meer dan logisch vinden dat je beide partijen hierop aanspreekt, want dat suggereert dat de andere partij zich volgens jullie wel gedraagt.

    Maar misschien verwacht ik daar teveel van.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    JaccoPeek

    • 11 augustus 2022 18:22
    @Ziminar het geldt voor iedereen. In dit geval weet je best dat 'een opgewonden standje' niet bijdraagt aan een vriendschappelijke discussie. Vandaar dat ik je vraag om dat niet te doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 11 augustus 2022 18:31
    @JaccoPeek en hoeveel mensen denk je met dit ene bericht te bereiken? Precies degene die een notificatie ervan krijgt, alleen ik dus.
    Maar prima, is een duidelijk signaal.

    Ik zeg niet dat je ongelijk hebt dat je mij erop aanspreekt, maar het eindeloos trollen van een aantal mensen is de oorzaak van veel gedoe en daar kun je mij moeilijk van beschuldigen. En blijkbaar is dat trollen geen probleem

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    JaccoPeek

    • 11 augustus 2022 18:35
    @Ziminar met dit bericht vraag ik jou persoonlijk of je de discussie niet wil escaleren. Dat betekent niet dat anderen niet fout zitten, of dat het alleen voor jou geldt. De comment waar ik op reageer is degene die uitlokt om fel te reageren, vandaar dat ik je er op dit moment op aanspreek.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 11 augustus 2022 18:40
    @JaccoPeek ik vind dat ik me behoorlijk mild uit druk in de bewuste comment, zeker als je het vergelijkt met wat er allemaal op deze website uitgebraakt wordt.

    Maar het punt is duidelijk ik zal erop letten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • GangstaLean

    • 11 augustus 2022 12:48
    @Roy36NL Vreemde conclusie, die volg ik niet echt? Sowieso staat beknibbelen aan budget niet gelijk aan mindere games?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 11 augustus 2022 12:51
    @GangstaLean niet gelijk maar als je dan halo brengt als een echte klapper vond ik het zwaar tegenvallen. Geen slechte game maar geen triple a niveau

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 11 augustus 2022 13:14
    @Roy36NL ok forza motorsport mooier dan gran turismo zo als het er uitziet van beelden day one, dan gears 5 hele mooie game, starfield mag je zeggen dat bepaalde dingen jou niet aanspreken maar je zegt het zelf een dijk van een game, forza horizon 5 triple a game zeker, dan hebben we fligt sim 1 van de mooisre games die op console er is, stalker 2, atomic heart, psychonauts 2, hollow knight 2, ori 2, hellbalde 2. Dit zijn een aantal games die er aankomen of er al zijn dat ze dikke games uitbrengen op gamepass day one. Phil zei zelf elke kwartaal moet er een triple a game op gamepass komen, dus ja er zullen kleine games zijn die jijnof ik niks vinden maar dat is gamepass grote games en kleine games voor iedereen wat wils. En het kan niet altijd triple a.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 11 augustus 2022 13:19
    @hulstpower oke ori hollow knights en psychonauts 2 zijn geen exclusives. Gear 5 was al op de Xbox one dus heeft niks met de serie x te maken dat je die gebruikt om je lijst wat volume te geven zegt al genoeg. Starfield moet een knaller worden, maar ik ben er niet door weggeblazen zeker niet door het character design. Die schele dame in dat filmpje hahaha

    En de rest is nog niet uitgebracht dus kan er weinig over zeggen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 11 augustus 2022 13:20
    @Roy36NL ik zeg niks over ex voor series x, ik heb het over day one gamepass games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 11 augustus 2022 13:23
    @hulstpower maar het ging over budget als ze exclusief voor de gamepass en Xbox bezitters zijn dus meer afnames dus kan het budget wat omhoog

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 11 augustus 2022 13:37
    @Roy36NL daar ben ik het met je eens in, maar de visie van gamepass is het dat zowat op elk apparaat kan en als er dan genoeg abbonees zijn kan dat budget heel erg omhoog. Kijk naar netflix die deed eerst allemaal 3rd party content toen het groot werd kwamen de bioscoop achtige films en hbo series van hun zelf uit. En ik denk dat micro die kant op wilt. En ja ze kopen abk voor ips maar denk ook voor de studios die toch elk jaar 1 van de grooste game releases uit brengt jaar op jaar.