Sony bevestigt komst PSN Pass

Sony introduceert met de release van Resistance 3 in september zijn PSN Pass-systeem. Dit is een eenmalig te gebruiken code voor een game waarmee de multiplayercomponenten van dat spel worden vrijgegeven. Dit bevestigde de uitgever tegenover Eurogamer. Het is niet volledig duidelijk of spelers zonder zo'n code, omdat ze Resistance 3 bijvoorbeeld tweedehands hebben gekocht, de multiplayermodus helemaal niet kunnen spelen. Mogelijk wordt alleen een deel van de multiplayertoegang afgesloten. Sony-games die gebruikmaken van de PSN Pass krijgen elk hun eigen codes. Wat de code precies vrijgeeft, zal naar verwachting verschillen per game. Met de PSN Pass treedt Sony in de voetsporen van uitgevers als THQ, Codemasters Warner Bros. en Electronic Arts.

Bethesda kondigt stealth-avontuur Dishonored aan

Bethesda komt met een first-person actieavontuur genaamd Dishonored. De game draait om stealth en wordt ontwikkeld door de maker van Arx Fatalis en Dark Messiah of Might & Magic, Arkane Studios. Tijdschrift Game Informer onthult de game in zijn meest recente uitgave. Game Informer omschrijft Dishonored als "het tegenovergestelde van een achtbaanrit" en stelt dat spelers niemand hoeven te vermoorden als zij dat niet willen. Spelers kunnen ervoor kiezen om vallen voor vijanden te plaatsen om ze uit te schakelen, maar het is ook mogelijk geruisloos zwaarbewaakte bases te infiltreren en te verlaten zonder dat iemand weet dat jij binnen bent geweest. Aan Dishonored werken onder meer Harvey Smith, bekend van zijn werk aan de eerste twee Deus Ex-games, en Viktor Antonov, die voor Half-Life 2 de City 17-omgeving ontwierp. De game verschijnt in 2012 op PlayStation 3, Xbox 360 en PC, zo heeft uitgever Bethesda tegenover Eurogamer.net bevestigd.

EA: 'Er wordt gewerkt aan Mirror's Edge'

Electronic Arts werkt momenteel aan iets dat te maken heeft met Mirror's Edge. Dat vertelt Patrick Soderlund, vicepresident van EA Games Europe tegenover GameStar. Of dat project Mirror's Edge 2 is, zegt hij niet. "Ik hield van Mirror's Edge en van wat we met die game gedaan hebben", zegt Soderlund. "We hebben de franchise niet verlaten. En we werken aan iets, maar meer dan dat wil ik er niet over zeggen." In februari zei EA dat Mirror's Edge nog altijd een belangrijke franchise is voor de uitgever. Kort daarvoor kwam het nieuws naar buiten dat ontwikkelaar Dice inderdaad werkte aan een tweede deel, maar dat het project in de ijskast was gezet. De directeur van EA Games, Frank Gibeau, zei tijdens de E3 afgelopen juni dat als Mirror's Edge 2 er komt, deze net als Battlefield 3 zal draaien op de Frostbite 2-engine.

Gearbox: 'Wii U mooie tussenstap'

Gearbox vindt de Wii U een mooi opstapje van de huidige naar de volgende generatie consoles. Dit zei mede-oprichter van de studio, Brian Martel, in een interview met IGN. "We vinden het erg slim van Nintendo en dat het als platform geschikter is om hardcore first-person shooters op te spelen is voor ons natuurlijk fantastisch", aldus Martel. Martel werkt met zijn studio onder meer aan Aliens: Colonial Marines en heeft de game al draaiend gekregen op de Wii U. Hij spreekt daarbij over "textures op een resolutie zoals je ze nog niet hebt gezien deze generatie". Ook is Martel enthousiast over de mogelijkheden van de Wii U-controller, om bijvoorbeeld de HUD van het spel volledig van het televisiescherm te halen en enkel op het scherm in de tablet weer te geven.

Verdwijnen EA-titels van Steam vanwege beleid Valve

Het ontbreken dan wel verdwijnen van enkele van Electronic Arts' games op Steam is het gevolg van een conflict tussen uitgever EA en platformhouder Valve over het updatebeleid van Steam. Dit blijkt uit statement dat EA's David DeMartini onlangs gaf. DeMartini legt in de verklaring uitgebreid uit waarom EA de beslissing heeft genomen enkele titels niet langer op Steam beschikbaar te stellen. De wens van EA is om direct in contact te staan met zijn klanten en hen volledig zelfstandig te kunnen voorzien van updates, patches en nieuws over aankomende veranderingen of toevoegingen aan een titel, zo stelt hij. "We willen er altijd zeker van zijn dat we deze content en service aanbieden met de beste kwaliteit", legt DeMartini uit. "Om hier zeker van te zijn kan elke retailer onze games verkopen, maar nemen we zelf de verantwoordelijkheid voor het aanbieden van patches, updates, extra content en andere diensten aan onze spelers. Je maakt verbinding met onze servers, en wij willen een aanhoudende relatie met jou aangaan, om je de best mogelijke game-ervaring te blijven bieden."