2K: 'Strategiegames niet meer van deze tijd'

Volgens uitgever 2K Games zijn strategiegames niet van deze tijd. Dit is de reden dat XCom een first-person shooter wordt, en niet een strategiegame zoals zijn voorgangers. Dit zegt Christoph Harmann, president van 2K Games, in een interview met MCV. "De generatie gamers uit de jaren '90 houdt van XCom en wij bezitten het merk, dus we dachten: 'oké, wat gaan we er mee doen'", vertelt Hartmann. "Elke studio die we hadden wilde de game maken en iedereen had zijn eigen insteek. Maar het probleem was dat turn-based strategiegames niet meer het hipste is van deze planeet. Maar dit is niet alleen een commercieel ding, strategiegames zijn niet meer van deze tijd." Volgens Hartmann is de aankomende XCom-game een shooter om te voldoen aan de wensen van de huidige generatie gamers. Daarbij benadrukt hij dat de game wel trouw blijft aan de serie.

Sony gaat 20 miljoen investeren in exclusieve PSN-games

Sony heeft aangekondigd de komende drie jaar 20 miljoen dollar, ruim 14 miljoen euro, te investeren in de ontwikkeling van exclusieve games voor het PlayStation Network. Dit vertelt het bedrijf op de Amerikaanse PlayStation Blog. De investering wordt verdeeld onder Sony's eigen studio's en de Pub Fund, een fonds van Sony voor onafhankelijke ontwikkelaars. "Onze PSN-exclusieve games zijn erg succesvol met games als Joe Danger, Critter Crunch, Flower en de Pixeljunk-serie, en we willen graag nieuwe en andere game-ervaringen aan dit portfolio toevoegen die niet op andere spelcomputers te vinden zijn", schrijft Sony's Brandon Stander. "Met deze investering zijn we toegewijd om games te brengen die innovatieve gameplay-mechanieken kennen, er mooi uitzien, interessante verhaallijnen hebben en artistieke elementen die alleen op het PlayStation Network gevonden kunnen worden."

Nieuwe Poolse studio komt met PC-shooter Hard Reset

Flying Wild Hog, een nieuwe Poolse studio, komt in september van dit jaar met de PC-shooter Hard Reset. Dit meldt PC Gamer. Hard Reset speelt zich af in een toekomst die er niet rooskleurig uitziet voor de mensheid. De overgebleven beschaving heeft zich in een enkele stad teruggetrokken en vecht vanuit daar tegen de oprukkende robotlegers. Spelers besturen in de gam oorlogsveteraan Major Fletcher. Hard Reset wordt gemaakt met de Road Hog-engine, die intern door de studio is ontwikkeld. Flying Wild Hog telt 35 werknemers, die voorheen onder meer werkzaam waren bij CD Projekt Red, People Can Fly, Reality Pump en City Interactive. De ontwikkelaars van respectievelijk The Witcher 2, Bulletstorm, Two Worlds II en Sniper: Ghost Warrior.

Twee miljoen aanmeldingen voor bèta Call of Duty Elite

Twee miljoen gamers hebben zich aangemeld voor het bètatesten van Call of Duty Elite, het nieuwe multiplayerplatform voor Call of Duty-games. Dit meldt Activisions Dan Amrich op website One of Swords. Op donderdag zullen de eerste personen per e-mail een uitnodiging ontvangen, zij kunnen meteen met Elite aan de slag. Volgens Amrich begint de test met een kleine groep, maar worden er over de komende weken meer uitnodigingen verstuurd. Of alle twee miljoen geïnteresseerden mee kunnen doen, durft Amrich niet te beloven. Dat is echter wel wat Activision wil proberen. De bètaperiode dient om Elite te verbeteren en er zullen zodoende nog fouten in zitten, zo waarschuwt Amrich. Hij roept deelnemers op om alle fouten die ze tegenkomen duidelijk te melden en ook suggesties te doen als spelers verbeterpunten zien. "Als je die verantwoordelijkheid niet wilt, wacht dan alsjeblieft tot de echte lancering in november, wanneer Elite klaar is voor de hele wereld."

L.A. Noire-maker wil van gemaakte fouten leren

Team Bondi wil leren van de fouten die het gemaakt heeft bij de ontwikkeling van L.A. Noire en deze lessen in de praktijk brengen bij het volgende project. Dit zegt de lead gameplay programmer van de studio, Dave Heironymus, in een interview met Develop. Heironymus reageert in het interview op onlangs gepubliceerde interne e-mails evenals een artikel van IGN waarin een aantal ex-medewerkers van Team Bondi misstanden binnen de studio aankaarten. Hij stelt dat er inderdaad lange dagen gemaakt werden, met werkweken die opliepen tot 65 uur, maar dat niemand werd aangespoord om 100 uur per week te draaien. Terugkijkend vindt Heironymus het geen goede manier van werken en hij stelt daarom dat het anders moet bij de volgende game van Team Bondi. "Er is hier een team van toegewijde ontwikkelaars dat wil leren van zijn fouten, zijn succes wil vergroten en de wereld weer wil wegblazen."