Rechtszaak Activision en oprichters Infinity Ward in mei

Op 7 mei 2012 komt de rechtszaak van Jason West en Vince Zampella tegen Activision voor. De oprichters van Call of Duty-studio Infinity Ward, die in maart 2010 door Activision werden ontslagen, eisen 125 miljoen dollar, zo'n 90 miljoen euro.Zampella en West zeggen dit nog tegoed te hebben in de vorm van niet uitbetaalde royalties voor Call of Duty: Modern Warfare 2. Bovendien zeggen zij recht te hebben op de Modern Warfare-naam. Gezien het feit dat Modern Warfare een zeer belangrijke merknaam is voor Activision - Call of Duty: Modern Warfare 3 is de belangrijkste release voor de uitgever dit jaar - sturen West en Zampella op dit punt naar verwachting aan op een schikking.Activision heeft op zijn beurt Zampella, West en uitgever Electronic Arts aangeklaagd. Dit omdat de drie met elkaar in gesprek zouden zijn over een samenwerking, toen de twee game-ontwikkelaars nog werkzaam waren bij Activision.

Super Monkey Ball per abuis bevestigd voor Vita

Sega heeft Super Monkey Ball per ongeluk bevestigd voor PlayStation Vita. Er verschenen drie screenshots van de game op de Flickr-pagina van de uitgever. De afbeeldingen, die het label PS Vita droegen, zijn inmiddels weer weggehaald. De screenshots tonen de bekende Super Monkey Ball-gameplay, waarin een speler een aap in een bal van start naar finish moet zien te loodsen. Daarbij moet de speler niet de aap besturen, maar laat hij deze rollen door de spelwereld te kantelen. Het doel is om dit zo snel mogelijk te doen en alle bananen in een level te verzamelen, zonder de aap de diepte in te laten vallen.

'Battlefield 3 moet inspelen op emoties spelers'

Battlefield 3 moet een geloofwaardiger oorlogsverhaal vertellen en zo inspelen op de emoties van spelers. Dit verklaart hoofdontwerper David Goldfarb op de Battlefield Blog. "DICE heeft genoten van het maken van Bad Company 1 en 2. Het was leuk en luchtig, maar in principe waren het gewoon leuke avonturenverhalen. Indiana Jones met een machinegeweer", zo legt Goldfarb uit. "Maar voor Battlefield 3 wisten we dat we ons moesten afscheiden van de personages en thema's van de voorgangers. We vertellen nu een oorlogsverhaal dus het moet geloofwaardig worden en bij de tijd. Het moet inspelen op de emoties van de speler, iets waar we eerder nog geen moeite voor deden."

'Game-ontwikkelaars profiteren van Amerikaanse belastingregeling'

Amerikaanse game-ontwikkelaars profiteren enorm van de manier waarop belasting binnen hun sector is geregeld. Dit zegt Calvin H. Johnson, hoogleraar in belastingrecht aan de Universiteit van Texas, zo meldt New York Times. Johnson haalt als voorbeeld Electronic Arts aan. De uitgever zou de afgelopen vijf jaar in totaal 1,2 miljard dollar aan winst geboekt hebben, maar wist door verschillende aftrekposten en regelingen een nettoverlies te rapporteren. EA zou daarmee effectief op een veel lager belastingtarief uitkomen dan de vastgestelde 35 % die in de Verenigde Staten voor bedrijven geldt, zo stelt Johnson.