East Front is een nieuwe First Person Shooter van de Russische ontwikkelaar Burut, dat (slechte) naam verwierf met de SF-shooter Kreed. Het spel speelt zich af in een enigszins fictieve versie van de Tweede Wereldoorlog. Toen East Front een paar weken geleden werd aangekondigd, repte het persbericht nog over de keuze tussen een volledig realistische verhaallijn en een verhaallijn met fictieve elementen. Toen de interviewer bij GGMania echter om uitleg vroeg naar dit unieke keuze-element, vertelde de geinterviewde ontwikkelaar dat deze feature al een behoorlijke tijd uit de game geschrapt is. Wat kan er in een paar weekjes toch een hoop gebeuren!

East Front kent een aantal erg vreemde 'features'. Zo heeft het spel een emotie-engine die men de naam Liv Kristine gegeven heeft en die in moet spelen om de emoties die de speler tijdens het spelen ervaart. Een andere vreemde feature is het feit dat de makers je zo min mogelijk willen laten nadenken. Dit doet men door de objectives zo overduidelijk mogelijk uit te leggen:During missions there can be lots of various tasks, but as a rule they do not exceed the bounds of simple and easily understood "penetrate the building", "destroy N objects", "mine object Z", "hold position N minutes". We want EF to be plain and easy understood game and don't make our aim to experiment with objectives. Imagine an objective - "Stop the train". A player would ask: "How? What exactly I need to do?" That's why we propose: "Mine and blow the railing up to stop the train." East Front maakt gebruik van een flink verbeterde Kreed engine en zal tevens een physics-engine aanwenden die Burut in eigen beheer ontwikkeld heeft. Dit interview vertelt je over alle aspecten van het spel.