De wereld van Telara wordt geteisterd door invasies en twee facties genaamd de Guardians en de Defiants willen de wereld redden. De werkwijze van de facties verschillen nogal van elkaar, waardoor ze gezien kunnen worden als elkaars rivalen. In Rift: Planes of Telara draait het om de 'Rifts', die wanneer ze aangeraakt worden als portaal dienen naar een andere wereld.

De speler kan in de verschillende werelden nieuwe personages ontmoeten en unieke gebeurtenissen meemaken. Alle werelden hebben een bepaald thema, zoals water en vuur. Ontwikkelaar Trion geeft aan dat de Rifts de game dynamischer maken en "duizenden onverwachte gebeurtenissen" creëren.

Honderden combinaties

Spelers kunnen in Planes of Telara een keuze maken uit verschillende rassen. Zo zijn er tot dusver drie rassen aangekondigd, namelijk de Bahmi, de High Elves en de Mathosian. Het klassesysteem zorgt ervoor dat er honderden verschillende combinaties mogelijk zijn bij het creëren van een personage. Ook dient men een keuze te maken tussen een alliantie met de goede Guardians en de roekeloze Defiants. Player-versus-player-gevechten zullen eveneens aanwezig zijn.