Official Xbox Magazine heeft een interview gehouden met de lead designer van Forza Motorsport 2 Dan Greenawalt.  We weten nog niet veel af van de nieuwe racesim van Microsoft, maar dit  interview heeft ons zeker weer wat wijzer gemaakt. De belangrijkste punten:

 Greenawalt ziet Forza 2 niet als de tegenhanger van Gran Turismo. Zijn doel is om de passie rond auto's bij een nieuwe generatie gamers aan te wakkeren. Jong en oud, ervaren en onervaren, iedereen moet door de game aangesproken worden. De emotie bij het zien van een dure auto moet door de game overgebracht worden.Aangezien Forza eerst en vooral een sim is, zal het een uitdaging zijn om nieuwe gamers aan te trekken. Daarvoor had men in de eerste game al de guidelines geïntroduceerd, waarbij beginnende spelers begeleid worden bij het juist remmen voor en aansnijden van een bocht. Voor Forza 2 is men druk doende met het bedenken van nog meer van dit soort hulpsystemen zodat beginners het racen met een auto sneller door krijgen. Op deze manier zal men bijvoorbeeld proberen het Project Gotham publiek ook over te halen.

Forza 2 zal een hoop nieuwe features krijgen, waaronder een Photo Mode.  Men beseft zich dat GT4 en PGR3 ook al een Photo Mode hebben, maar de invulling in Forza 2 zal anders zijn. Als je in Forza 2 een foto maakt van een auto, dan is dat echt joúw auto wegens de vele personalisatiemogelijkheden waar deze franchise zo om bekend staat. Elke auto die je fotografeert is dus uniek en daarom een belangrijk onderdeel van het community-gedeelte van de game.Zowel het aantal auto's als het aantal circuits is toegenomen in Forza 2. Het is volgens Greenawalt niet eenvoudig om bij een overgang naar een nieuwe generatie hardware de content toe te laten nemen. Zowel Gran Turismo als PGR moesten het aantal auto's verkleinen. Men heeft voor Forza 2 het team echter fors uitgebreid. Daardoor gaat men van 230 naar 300 auto's en van 45 naar 60 circuits, inclusief vijf nieuwe real-life tracks.De eerste Forza-game was geen 60 fps. Volgens Greenawalt ziet een framerate van 60 fps er wel leuk uit in een racegame, maar het is niet echt relevant voor de racesimulatie. Dat heeft namelijk met de physics te maken. Als de physics zestig keer per seconde worden geupdate, is de besturing niet realistisch genoeg. Daarom lag de updatefrequentie hiervan tussen de 180 en 360 keer per seconde. Om dit mogelijk te maken moest men echter wel wat van de framerate opofferen.Nu met de Xbox 360 is het wel mogelijk om een framerate van 60 fps te behalen, terwijl de physics nog vaker geupdate worden dan in de eerste game. Greenawalt omschrijft zichzelf als een physics-geek, dus voor hem is dat aspect het meest interessante aan de game.Aangezien Forza 2 met de Kerst zal verschijnen, hebben de ontwikkelaars zich meer in de hardware kunnen verdiepen. Men verwacht dus dat de game grafisch een stuk mooier zal zijn dan PGR3. Dat verwacht Greenawalt trouwens voor alle games die eind dit jaar voor de Xbox 360 zullen verschijnen.Het online-gedeelte zal veel dingen overnemen van PGR3 en dit verder verfijnen. De teams van Forza en PGR wisselen elkaars technologie altijd op deze manier met elkaar uit en proberen elkaar steeds weer te verbeteren, wat de algehele kwaliteit ten goede komt. Gotham TV zal ook in Forza 2 aanwezig zijn, maar daarnaast ook enkele innovatieve features die niemand zou verwachten.

Het customisation-onderdeel van Forza 2 is alleen nog maar verder uitgebreid, met onder andere nog meer auto's waarbij motorwissels mogelijk zijn, een diepere editor en nog meer onderdelen. Ook zullen er nu Lamborghini's in de game zitten, evenals de McLaren F1.

Live Anywhere werd op de E3-persconferentie van Microsoft gedemonstreerd met Forza 2. Dit wil echter niet zeggen dat deze functionaliteit al in de daadwerkelijke game verwerkt is. Men had simpelweg een demo voor de E3 in elkaar gedraaid. Greenawalt is enthousiast over de functionaliteit, maar er zal nog even goed gekeken moeten worden naar de toegevoegde waarde voor Forza 2 en hoe het precies geïmplementeerd moet worden.Men heeft een nieuwe community manager aangesteld voor Forza 2 omdat men niet tevreden was met de uitwerking van het communitygedeelte van de eerste game. De website was niet goed, er was geen downloadable content en men zag veel community-features over het hoofd. Daar wil men nu verbetering in aanbrengen.

Het draadloze stuurwiel wat voor de Xbox 360 ontwikkeld wordt, is specifiek bedoelt voor PGR3 en Forza 2. Het stuur moet tegelijk met Forza 2 op de markt komen.De force feedback in het Xbox 360 stuur is anders dan in andere sturen. Waar andere sturen zich puur baseren op wrijving, gaat het Xbox 360 stuur veel verder dan dat. Bij onderstuur zal het stuurwiel bijvoorbeeld een tegenkracht geven en de banden weer langzaam centreren, hoewel je daarna waarschijnlijk meteen doorschiet in overstuur. Rumble wordt nu gebruikt voor de wrijving in plaats van de force feedback, zodat een volledig 3D feedback systeem mogelijk is. Alle krachten die op de auto werken tijdens het racen worden via de force feedback gesimuleerd, terwijl botsingen door de rumble afgehandeld worden. Daardoor moet de feedback veel nauwkeuriger worden.Er zal geen geheel nieuwe singleplayer-mode ingevoerd worden. In plaats daarvan zal men zich meer focussen op een nauwe integratie van het online- en offline-gedeelte. Ook zal de regional rarity uit het eerste deel verder aangescherpt worden, zodat je echt specifiekere groepen krijgt van liefhebbers van Amerikaanse muscle cars, Europese sportwagens en Japanse tuners met een rivaliserende sfeer tussen die groepen.

Het gehele interview kun je hier lezen.