Volgens O'Connor werkt 343 alleen samen met externe ontwikkelaars voor kleine projecten. "We hebben al veel gekke dingen gedaan. Zo is er bijvoorbeeld een Spartan in Dead or Alive 4. Om er zeker van te zijn dat deze als een echte Spartan vecht, de juiste lengte heeft en de juiste stijl hanteert, hebben we Itagaki [gamedesigner van Ninja Gaiden en Dead or Alive] ontmoet", vertelt hij. "Dus we staan altijd open voor dit soort kleine samenwerkingen, maar wanneer het om de core-ervaring gaat houden we het liever dicht bij huis."

Als voorbeeld noemt O'Connor het Defiant Map Pack voor Halo: Reach dat in samenwerking met Certain Affinity is ontwikkeld. "We zien Certain Affinity als familie aangezien er veel voormalig Bungie- en Halo-mensen werken, waardoor de samenwerking natuurlijk aanvoelt."

Dat Saber Interactive, de ontwikkelaar van shooter TimeShift, een HD-remake van de eerste Halo maakt, lijkt met de uitspraken van O'Connor uitgesloten. Hij zegt echter niet dat een dergelijk project in de toekomst niet mogelijk is: "Wie weet wat de toekomst brengt, maar op het moment bouwen we een sterke studio van hoog niveau op om een AAA-ervaring te maken in de toekomst. Dat is ons huidige doel."