Hoewel de term "Havok" de casual gamer weinig zal zeggen, weten die iets technischere gamers dat Havok een zeer krachtige physics engine is, die in veel populaire games, ondere Half-Life 2, MoH: Pacific Assault en Painkiller, gebruikt wordt. Ontwikkelaars kopen de licentie op de Havok engine en kunnen in diens games vervolgens gebruik maken van een uitgebreide, realistische aanpak van vliegende en kaatsende objecten. Momenteel zien we in de games de tweede versie van Havok, de Havok 2 engine, terug, maar versie drie is onderweg.

Op de aankomende Game Developer Conference (gehouden op 7 tot en met 11 maart in San Fransisco) zal Havok het zogenaamde "Havok Complete 3" introduceren. Dit enorm krachtige stukje software bevat de derde incarnatie van de phyiscs en animation engine. Wat de veranderingen precies zijn zullen we visueel aanschouwen op de GDC, maar men wil middels een lapje tekst alvast een tipje van de sluier geven:

Havok Physics 3 - Extends Havok Physics, critically acclaimed for its recent use many of the industry's top selling video games including Bungie's Halo 2 and Valve's Half-Life 2. Havok Physics 3 introduces Continuous Physics, an innovation that dramatically reduces game production time by eliminating "bullet-through-paper" problems that stem from high-velocity game objects.

Havok Animation 3 - Provides a rich set of general purpose run-time animation capabilities, including animation compression / decompression, blending, inverse-kinematics, and tight integration with Havok Physics 3. Havok Animation includes an integrated export, filtering, and preview tool chain that operates seamlessly with commercial modeling and animation tools.