Na de eerste twee ijzersterke delen van Broken Sword vond men het bij Revolution Software tijd worden voor een nieuwe aanpak. De 2D cartoonstijl werd overboord gegooid en Broken Sword met, met het oog op de next-gen consoles, in 3D omgetoverd en voorzien van enige actie-gerichtje stukjes als aanvulling op het vertrouwde adventure-gedeelte. GameSpot keek alvast hoe deze veranding zijn uitwerking heeft in de game:The last level we saw, which was demonstrated to us by Cecil, had George attempting to infiltrate a large mansion late at night. Guards and dogs were patrolling the grounds, and so while puzzles were evident, the emphasis was most definitely on stealth. Interestingly, there appeared to be a number of different ways to approach the situation, and while reaching the mansion unnoticed seemed possible, Cecil chose to deliberately alert a dog, which in turn alerted a guard and caused him to stray from his regular patrol, giving Cecil the opportunity to climb back over a wall and take an ingenious if not obvious route past them.

In Broken Sword 3 zal je dus het loodje kunnen leggen. Gelukkig zijn er genoeg savepoints zodat je niet steeds hele stukken opnieuw moet spelen. Ook zal het adventure-gedeelte ruimschoots aanwezig zijn en zal er nog steeds met de nodige personages gesproken moeten worden, iets wat de eerste twee Broken Sword games zo leuk maakte.

De bediening is gelijkaardig aan die in Largo Winch. Vier icoontjes stellen de vier actietoetsten op je controller voor en met de analoge stick kan je rond bewegen door de omgevingen. Bij de PC versie is het ronddraaien vervangen door de muis en zal je met de pijltjestoetsen de vier acties kunnen activeren. Er is dus geen Point 'n Click meer, iets wat voor de die-hard adventurefans wellicht even wennen is. Toch zorgt deze nieuwe bediening ervoor dat een nieuw publiek kennis kan maken met de avonturen van George en Nico. Lees de hele hands-on impressie, voorzien van nieuwe screenshots, hier. Broken Sword 3 komt op 10 oktober in de winkel, en ja, dat weten ze nu al.