Spelers nemen de rol aan van een jonge handelaar rond de Baltische Zee en de Noordzee. Beginnend als een kleine handelaar is het de bedoeling uit te groeien tot één van de machtigste kooplui in Europa. Patriician IV kent een geheel nieuwe handelssimulatie-engine die voor een realistische balans tussen vraag en aanbod zorgt, maar tegelijk niet te ingewikkeld is om te doorgronden voor nieuwkomers.

Het handelen gaat verder dan alleen wat goederen van A naar B brengen. Met goed handelen kunnen kleine dorpen tot grote steden uitgroeien. De speler neemt mensen in dienst, zet gebouwen neer en probeert de vraag naar goederen op te drijven. Handelsroutes worde uitgestippeld, ziektes breken uit en piraterij zorgt ervoor dat handelswaar verloren gaat.

Sinds 1992

Patrician IV wordt ontwikkeld door de Duitse studio Gaming Minds Studios, dat vorig jaar is opgericht door mensen die al aan eerdere delen in de Patrician-reeks werkten. Het eerste deel stamt uit 1992, met vervolgen in 2000 en 2003. Ascaron Entertainment, dat oorspronkelijk de games maakte, ging in 2009 op de fles, waarna Kalypso Media veel rechten van Ascaron-games overnam.