Als er een genre is waar je elke maand weer uit meer titels kunt kiezen dan je vingers hebt, dan is dat het wel het FPS genre. Ondanks deze grote grijze massa shooters zijn er een aantal titels die er boven uitsteken, zoals een Half-Life, Unreal en Halo. Veel titels proberen dan ook deze games te benaderen of gebruiken ze als inspiratie, zo ook Far Cry. In Far Cry, gemaakt door Crytek, speel je een schipper die zijn leven niet meer zeker is nadat soldaten zijn eiland binnenvallen. De beste schipper is niet gecharmeerd van de soldaten en gaat op onderzoek uit.The AI will be prevalent throughout the game, obviously, but will perhaps be best demonstrated during one of the many set pieces spread throughout the game. Perhaps 'set pieces' is the wrong phrase, as scripting will be minimal. Crytek themselves use the term 'action bubbles'. These are intended to comprise the kernel around which the rest of the game is built, and will each involve about five minutes of intense combat. The idea sprang from the realisation that most gamers remember certain action sequences from their favourite shooters – the lengthy periods of crawling through pipes or traversing bland looking corridors fade from memory. Volgens deze preview zou Far Cry een van de beste AI sinds tijden kunnen bevatten. De AI is namelijk niet gescript, maar reageert als een echte intelligentie. Verder biedt het spel diepgang, orginaliteit en creativiteit, zodat het zeker een titel is om naar uit te kijken als het in 2004 in de schappen ligt.