Half-Life 2 veroozaakte zijn eigen "shock and Awe" tijdens de afgelopen E3. En in tegenstelling tot veel andere games konden de mensen van Valve een precieze releasedate geven, namelijk 30 september. Een datum die nog steeds van kracht is, zo laat Gabe Newell van Valve weten. Verder vertelt Gabe waarom men voor een Oost-Europese stad heeft gekozen, dat er meerdere bestuurbare voertuigen aanwezig zullen zijn en dat de karakters in het spel niet op een Half-Life 1 achtige manier gescript zullen zijn. Karakters zullen dan ook geimproviseerd reageren. Verder zal er gelijktijdig met de release een strategy guide en MOD guide verschijnen, zodat zowel beginnende als ervaren modders meteen aan de slag kunnen. Hoewel de ervaren mensen alvast eerder kunnen beginnen aangezien de SDK voor de release van het spel verschijnt.HomeLAN - In the E3 demo we saw an scene where Gordon knocks over a PC monitor and the scientist reacts to it. Was that unscripted and if so can other scenes like that occur in Half-Life 2? Gabe Newell - That was unscripted. There aren't actually scripts in the Half-Life 1 sense. The high level way of thinking about it is that there are actors, actors are in scenes, actors hit their spots, actors deliver lines, and actors have to improvise. Actors are aware at all times of where you are, where you are looking, and what you are doing. In the MOD SDK we'll include a room where everywhere you look, move, and do something that characters will react and respond to show MOD authors how to use the acting system. Tevens zijn er nog GEEN plannen voor een Half-Life film, ondanks herhaalde verzoeken. Verder komen we in dit interview te weten dat men er niet tegen op ziet om te concurreren met Max Payne 2, Unreal Tournament 2004 en Doom 3.