Het spel was volgens de bron tot begin 2011 in ontwikkeling bij Vicarious Visions. De game zou teruggaan naar de roots van de serie en zich puur richten op gitaarspelen. Andere instrumenten, zoals het drumstel en de microfoon, zouden niet gebruikt worden.

De gitaar voor Guitar Hero 7 zou de gebruikelijke knoppen hebben, en daarbovenop een nieuwe knop en zes echte strings in de plaats van de strumbar. Het prototype van deze gitaar bleek echter niet goed te werken. "De strings reageerden niet goed en zaten los, en de gitaren kostten een fortuin om te maken", aldus de bron. "Niemand wist hoe ze de gitaar zo konden maken dat iedereen het kon betalen."

Eén van de nieuwe elementen in de game was dat de zaal waarin de band speelde, reageerde op het verloop van een nummer. Vicarious Vision zou er bovendien voor gekozen hebben om een geheel nieuwe engine te bouwen, in plaats van die van de vorige Guitar Hero-games te gebruiken. Dit bleek volgens de bron te ambitieus voor de ontwikkelaar.

'Slechte muziek'

Daarnaast waren de gekozen nummers ook niet goed genoeg, stelt hij. "De game had alle ergste hits uit de jaren '90. Zonder budget en tijd kon er niet genoeg goede muziek binnengehaald worden en daarom kochten ze goedkope muziek als 'Closing Time' en 'Sex and Candy'. Er zaten nummers in die minstens drie keer eerder in Guitar Hero-games waren gebruikt." Activision Publishing CEO Eric Hirshberg zou vervolgens besloten hebben het project stop te zetten en een deel van het team te ontslaan.