Nieuws
Horizon Zero Dawn

Guerrilla Games onderzoekt problemen pc-versie Horizon Zero Dawn

'De hoogste prioriteit'

Geschreven door Jacco Peek op
In een bericht op Steam zegt ontwikkelaar Guerrilla Games te kijken naar de problemen die spelers melden met de pc-versie van Horizon Zero Dawn.

Vorige week lanceerde Horizon Zero Dawn: Complete Edition op Steam. Hoewel de game goed verkoopt, wordt de port wisselend ontvangen vanwege technische problemen. Zo melden spelers crashes, bugs en dat de game over het algemeen niet goed geoptimaliseerd is.

"We hebben alle kanalen in de gaten gehouden en zijn zijn ervan op de hoogte dat spelers crashes en andere technische problemen hebben", zegt Guerrilla. "Weet alsjeblieft dat we jullie meldingen met de hoogste prioriteit onderzoeken."

De ontwikkelaar zegt spelers op de hoogte te houden van gemaakte progressie.

Dit artikel delen:

Lees meer

Twitch Prime wordt waarschijnlijk 'Prime Gaming' PlayStation 5 vs. Xbox Series X – Welke is het sterkst, snelst en slimst?
10

Reacties op: Guerrilla Games onderzoekt problemen pc-versie Horizon Zero Dawn

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Ragpost

    • 10 augustus 2020 15:31
    Goed om te horen. Ik vind de game zelf tot nu toe echt top, alleen crashed het nu om de 10 minuten. Ik heb vrij nieuwe high end hardware, dus daar zal het niet aan liggen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    gamerlezer

    • 10 augustus 2020 17:02
    @Ragpost ik ben toch een iets andere mening toegedaan… schandalig. Hoe weer een grote titel de markt word opgeduwd in zo’n belabberde staat. Dit hebben ze geweten, of gewoon niet goed genoeg getest. Stakeholders zijn gewoon ongeduldig/hebberig geworden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    oropher

    • 10 augustus 2020 17:13
    @gamerlezer Dit hebben ze zeker geweten.
    Breng een slechte PC versie uit om het playstation merk te promoten, en los daarna de problemen op voor de rotsvaste PC gamers….
    De meeste zullen toch nooit zien dat het uiteindelijk een betere ervaring op PC wordt.
    Los daarvan draait het spel ansich bij mij best redelijk…
    De framerate kakt nooit in op cruciale momenten en een aantal grafische verbeteringen zoals de physics van het hoge gras mogen er wezen, net echt eigenlijk.
    Maar dat de cutscenes volledig naar de knoppen zijn op framerates boven 30 fps is natuurlijk zeer kwalijk te nemen.
    Verder gebruikt het spel veel te veel videogeheugen en zijn er ook mensen waarbij het RAM volledig volloopt en bij mensen met 32 GB kan het zich vullen tot maar liefst zo'n 22 GB….
    Zelf heb ik mijn totaalgebruik niet hoger gezien dan 14 GB maar dat is ook al vrij absurd voor een game die van de PS4 komt en nauwelijks updates heeft gehad wat betreft assets etc.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 10 augustus 2020 17:41
    @oropher tja, maar op de PS4 hebben ze maar met 1 a 2 hardware configuraties rekening te houden, geen talloze applicaties in de achtergrond, en dat maakt het ontwikkelen en optimaliseren een stuk makkelijker. Het probleem met de PC is gewoon dat er ontelbare configuraties zijn, van low-end tot highend, met ontelbare applicaties in de achtergrond die de boel kunnen verpesten (zoals antivirus, die ook vaak verantwoordelijk zijn voor onverklaarbare crashes, uit mijn ervaring als developer). Omdat het PC is maakt het niet ineens simpeler, maar juist veel moeilijker en de kans op problemen een heel stuk groter. Zelfs een simpele 'hello world' zal waarschijnlijk op een miljoen PC's bij enkele niet starten en of crashen..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    oropher

    • 10 augustus 2020 18:03
    @SuperDre Dat zal allemaal wel, maar er zijn gewoon een heleboel problemen die simpelweg iedereen heeft, maar niet iedereen zelf ZIET als een probleem. Vandaar de mensen die claimen dat het allemaal wel goed werkt.
    Die problemen hebben ze bij het testen wel degelijk gezien, maar het kwam ze beter uit om een PC versie met problemen te releasen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 10 augustus 2020 17:36
    @gamerlezer Hou toch eens op met die onzin. Het spel is intensief getest op verschillende hardware, probleem alleen is dat PC hardware het meest onstabiele is wat er bestaat, het aantal configuraties is ontelbaar, zowel hardware als software. Zelfs simpele businesssoftware die niets speciaals doen kunnen ineens crashen op PC's die naar het lijkt 'standaard' zijn, maar dat dus niet zijn.
    Dit is dus wat het voordeel is van console, daar heb je dit gezever eigenlijk niet. Je kunt het rustig op zo'n 100 verschillende configuraties getest hebben, maar eenmaal live dan gaat het op 100.000den of wel miljoenen, allemaal met de meest uitlopende hardware (achterlopende drivers of juist beta drivers, verschillende antivirussoftware (en geloof mij maar, die gooien vaak genoeg meer roet in het eten van normale software dan je lief is). Het heeft niets te maken niet 'niet goed genoeg getest of ongeduldig/hebberig', als jij niets vindt dan zul je gewoon moeten releasen, want doortesten heeft dan geen zin meer, immers heb jij met je hele vloot aan testsystemen niets bijzonders kunnen vinden.
    En problemen kun je alleen oplossen als je er tegen aan loopt, en soms zul je het nooit kunnen oplossen zonder het systeem van de betreffende gebruiker er fysiek bij te halen (en zelfs dan is het eigenlijk gewoon zinloos).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • livelived

    • 10 augustus 2020 23:26
    @SuperDre
    En toch zijn er genoeg games die met beduidend minder gebreken worden gelanceerd, ook van dezelfde grote. Bugs, ok, maar nu is het kwaliteitsniveau onder de minimale meetlat die je mag verwachten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ragpost

    • 10 augustus 2020 18:29
    @gamerlezer Ja dat ben ik met je eens. Dit is eigenlijk de enige game die ik ooit gepreorderd heb. Dat ga ik dus ook nooit meer doen ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ravw

    • 11 augustus 2020 00:33
    voor zover ik het begrepen heb zijn er alleen veel problemen met de pascal gpu's
    Met alles daar boven is er maar weinig problemen Ik draai zelf met een RTX 2070 heb heb tot nu toe geen last van uitvallers of gekke dingen ( fps ronde 75)
    en met een ryzen 9 3900x , 32gb ram

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ferio

    • 11 augustus 2020 09:16
    @ravw

    RTX2070s + 3700x en 32gb ram (3600mhz). FPS zit hier tot nu toe gemiddeld hetzelfde als die van jou en alles maximaal. Wel één crash gehad.

    Gisteren liep ik in de begin area rond en zag ik een gat in de grond. Hier sprong ik in en terwijl ik viel kreeg ik een crash. Was een grot met vermoedelijk resten van de vorige bewoners.. Ik denk dat ik totaal ongeveer een uurtje of 2 heb gespeeld.