In GTA 5 zijn drie personages speelbaar, die op elk moment selecteerbaar zijn via één van de richtingen op de vierpuntdruktoets. De onderste knop selecteert echter de multiplayermodus. Daarom is het mogelijk dat de multiplayermodus een drop-in drop-out systeem kent. Verdere details over de multiplayer maakt ontwikkelaar Rockstar op een later moment bekend.
Via de diverse previews, waaronder die van Gamer.nl, werd ook duidelijk dat de drie verschillende personages hun eigen speciale actie hebben. Franklin kan tijdens het rijden de tijd vertragen, Michael doet hetzelde maar tijdens het schieten en Trevor kan in een soort psychose belanden waarin hij dubbel zoveel schade aanricht, zelf minder schade oploopt en een speciale mêlee-aanval kan gebruiken. Een meter die zichzelf langzaam oplaadt houdt bij hoeveel speciale acties uitgevoerd kunnen worden. De personages hebben allen ook hun eigen skills, zoals schieten, stamina en stealth. Ook bevat de game nu een koprol om schoten en aanvallen te ontwijken. Ook helen personages automatisch tot 50 procent.
De drie speelbare personages gaan soms hun eigen weg, om bijvoorbeeld te werken. Spelers kiezen of ze zelf willen werken of de computer hun personage laten besturen. Wanneer spelers schakelen tussen de drie personages, zoomt de camera uit en geeft het een Google Earth-achtig beeld weer, waarna het beeld inzoomt op het gekozen personage. Hoe dichter de personages bij elkaar zijn, hoe sneller dit gaat. Tijdens missies waarbij Franklin, Michael en Trevor samenwerken, kan er zonder vertraging tussen hen worden geschakeld.
Bezigheden
Grand Theft Auto 5 moet de grootste selectie aan bezigheden tot nu toe in de serie bieden. Wapens, auto's en personages kunnen worden aangepast. Zo kunnen spelers nu ook nieuwe kapsels, kleren en tattoos nemen. Ook kunnen er huizen, zakenlijke panden en garages worden gekocht, terwijl Dan Houser van Rockstar eerder aangaf dat dit niet in GTA 5 zou zitten. Spelers kunnen zichzelf bezighouden met yoga, golf, tennis, triatlons of fietsraces. De game bevat ook een smartphone, iFruit, waarmee foto's gemaakt kunnen worden en geupload kunnen worden op Rockstar's Social Club website of de eigen sociale media van spelers. Daarnaast heeft de telefoon apps met onder andere contacten, een kalender en de optie om missies te herspelen.
De game draait echter om de roofmissies, 'heists' genoemd. De game bevat 'mini-heists' waarin spelers hun roofovervallen moeten voorbereiden door auto's, vermommingen en personages te regelen die allemaal bijdragen aan hoe goed de overval verloopt. Vervolgens moet dit in de grote heists allemaal perfect verlopen, om zo het meeste geld te verdienen. In de preview van Gamer.nl valt meer over de heists te lezen.
Omgeving
Los Santos is, zoals eerder al bekend werd gemaakt, drie keer zo groot als San Andreas, GTA 4 en Red Dead Redemption bij elkaar. Met de zee die verkend kan worden erbij gerekend is de game echter vijf keer zo groot. Er komen vijf keer zoveel voetgangers in het spel als in GTA 4. Voetgangers kunnen als ze de speler een misdaad zien plegen de politie bellen. Spelers kunnen verder de stad op verschillende manieren verkennen, waaronder via een toeristenbus die langs huizen van beroemdheden gaat.
Reacties op: GTA 5 heeft mogelijk drop-in drop-out multiplayer
PPH
Donkervoort
the-x-filess
creapYYY
Als ze dit wel gaat lukken zal je toch met een gigantische pop up moeten spelen waardoor je niks meekrijgt van het mooie landschap! Ik ben in ieder geval benieuwd. Wat jullie?
Donkervoort
Aquemini
the-x-filess
SuCCeSSoR
Akram Lechheb
Aquemini
Wormpaul
Gevalletje erbij willen horen maar net de kern missen?
maalowgamer
Wuppie
Stealth95NL
Paralize
Daarnaast natuurlijk ook gang MP. Met een paar auto's achter elkaar aanrijden om een driveby te doen op andere teams… /drool
edit: oh dat gaat anders worden: *The character selection wheel is split into four triangles: Franklin, Trevor, Michael, and your multiplayer character*
Mcvroegrijk
De preview is een impressie van de redacteur en draait in die zin grotendeels om de bijbehorende beleving. Het is geschreven op basis van de demo en niet op de stortvloed aan informatie die daarna werd opgesomd.
Dat gezegd hebbende, hadden we die informatie gewoon als een apart nieuwsbericht moeten brengen. Dat is niet gebeurd en daar hebben we een inschattingsfout gemaakt. Onze excuses daarvoor en bedankt voor de lessen die we hieruit kunnen trekken.
the-x-filess
GerarDOS
Daarbij is de preview gebaseerd daadwerkelijk op de beelden die ik heb gezien, niet op het factsheet dat iedereen onder zijn neus gedrukt heeft gekregen.
En ik denk dat je punt ondertussen duidelijk is: je wilde een opsomming van alles wat met GTA heeft te maken, daarom ook het postume nieuwsbericht zoals Marcel aangeeft. Doen we de volgende keer ook als de situatie daarom vraagt - misschien dat we de volgende keer het factsheet online kieperen naast onze preview, kun je zelf bepalen wat je belangrijker vindt: het aantal auto's en bewoners in GTA, of wat voor sfeer en gevoel de game weet op te wekken.
Thoom98
SouthiceRespawn