Langzaam maar zeker beginnen de ontwikkelaars uit hun slaap te ontwaken. Daar waar het in het verleden zo was dat er telkens een nieuw gamepje op weer net iets betere hardware ontwikkeld moest worden, is dat met de Wii niet het geval. Daar moeten niet zozeer de graphics, maar de besturingsmechanieken een oppoetsbeurt krijgen.

Opoona is een nieuw aangekondigd spel in het rijtje 'unieke games voor de Wii'. De game draait om het hoofdpersonage dat Opoona heet, een afstammeling van de dappere Cosmo Guards, en samen met zijn gezin de planeet Landroll bezoekt. Daar wordt hij echter van zijn andere gezinsleden gescheiden. Hij vindt zijn ouders later in het ziekenhuis terug, maar zijn broer en zus zijn verdwenen. Wat is er gebeurd?

Om het mysterie te ontrafelen, en tevens je broer en zus terug te krijgen, dien je koloniën af te reizen. Deze koloniën kun je pas bezoeken als je de juiste licentie hebt, welke je verdient met verschillende jobs: redder, idool, detective.

De game wordt door de uitgever als een "lifestyle RPG" omschreven, en zal gebruik maken van een wat minder serieuze grafische stijl. Wat hiermee precies bedoeld wordt, is nog niet duidelijk, maar je zou kunnen denken aan cell shading of, grof gezegd, Nintendo's 'kiddy look'. Overigens heeft de planning director van de game meegewerkt aan de befaamde Dragon Quest serie, en verzorgt de componist van de Final Fantasy XII soundtrack de muziek.

Opoona wordt gek genoegd bestuurd zonder de Wii-mote. Alles gaat namelijk met de nunchuck. Zo kun je met een snelle beweging bijvoorbeeld projectielen naar de vijand werpen, en de baan ervan veranderen door de nunchuck te bewegen.

Een releasedatum voor Opoona is nog niet bekend.