Nieuws
activision blizzard xbox

Groep gamers klaagt Microsoft aan in poging Activision-overname te stoppen

Game-industrie zou belangrijke concurrentiemogelijkheden verliezen

Geschreven door Michel Musters op
Tien Amerikaanse gamers hebben een rechtszaak aangespannen tegen Microsoft. Ze willen daarmee de overname van Activision Blizzard tegengaan.

Volgens de aanklagers "verliest de game-industrie belangrijke concurrentiemogelijkheden" wanneer de overname doorgaat. "Microsoft kan daardoor concurrentie dwarszitten, consumenten minder keuzes geven en de prijzen op onnatuurlijke wijze verhogen."

Microsoft laat in een statement aan Bloomberg weten dat een overname de concurrentiestrijd juist bevordert. Het zou meer kansen creëren voor zowel gamers als ontwikkelaars.

Begin dit jaar kondigde Microsoft aan Activision Blizzard, de uitgever van games als Call of Duty, Diablo en Candy Crush, te willen overnemen voor 68,7 miljard dollar. De overname is nog altijd niet rond omdat diverse (inter)nationale waakhonden de overname nog beoordelen om er voor te zorgen dat Microsoft geen monopolypositie krijgt. Eerder bleek al dat de Amerikaanse Federal Trade Commission de overname wil blokkeren door een rechtszaak aan te spannen.

Dit artikel delen:

Lees meer

God of War Ragnarök steunt me bij het verlies van mijn vader Triangle Strategy is meer dan een miljoen keer verscheept
49

Reacties op: Groep gamers klaagt Microsoft aan in poging Activision-overname te stoppen

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    hulstpower

    • 22 december 2022 09:02
    Beetje raar want dit doet de ftc toch al voor de consument /gamer. Ander feit de cma heeft de uitslag van de consument voorkeur bekend gemaakt, van de 2100 email heeft 75% gezegd dat ze voor zijn. Dat had denk ik niemand verwacht van uk gamers die voornamelijk ps gamers zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Iconic

    • 22 december 2022 09:30
    Hahah, wat triest dit! Een groepje PS fans gok ik zo! XD

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 22 december 2022 10:07
    @Iconic dat idee had ik ook al ja. Jammer dat het er niet bij staat vermeld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Iconic

    • 22 december 2022 11:44
    @Riyakuya

    Zuur bedrijf met zure fans! Van 1 kant best wel lollig ook! XD

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robskeee

    • 22 december 2022 10:46
    @Iconic Dat zullen geen Xbox of PC gamers zijn nee! Haha

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Iconic

    • 22 december 2022 11:44
    @Robskeee

    Ik waagde ook een zeer gerichte gok, hahah!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    racerozzy

    • 22 december 2022 13:13
    @Iconic Triest waarom? Omdat zij het groter belang voor ogen zien? Vind het wel goed om bedrijven hun eigen autonomie te laten behouden zonder op te gaan in grote conlomeraat. De concurentie is nodig om elkaar in balans te houden omdat microsoft een grote zak met geld heeft betekend niet dat het beter wordt. Leestip Crunch of Giants.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Iconic

    • 22 december 2022 14:12
    @racerozzy

    Ik doel op die 10 man die zo'n fan zijn dat ze denken dat ze een miljardenbedrijf moeten verdedigen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    racerozzy

    • 23 december 2022 17:23
    @Iconic Algemeen belang vs individueel belang.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Lavandou

    • 22 december 2022 10:14
    "Microsoft kan daardoor concurrentie dwarszitten, consumenten minder keuzes geven en de prijzen op onnatuurlijke wijze verhogen."

    "concurrentie dwarszitten"
    - Momenteel is Playstation qua concurrentie de strijd aan het winnen, in mijn ogen zal deze deal ervoor zorgen dat Xbox dichterbij kan komen en de strijd aan kan gaan met Playstation. Dwarszitten van concurrentie is ook een raar begrip. Aangezien elk bedrijf in elke sector dit altijd zal proberen. Welk bedrijf zal geld laten liggen of mogenlijkheden niet aanpakken om een voordeel te krijgen tov de concurrentie??

    " consumenten minder keuzes geven"
    - Microsoft zou de games beschikbaar houden voor de concurrent, dus keuze blijft gelijk. Op hun eigen platform zou de keuze juist groter worden dmv het aanbod op gamepass. Als ze dit kunnen aantonen, dan zal ook dit punt falen.

    "de prijzen op onnatuurlijke wijze verhogen"
    - Prijzen in de winkel en in de online stores zijn op xbox en ps gelijk, ik zie ook geen reden om te denken dat bijvoorbeeld Call of Duty duurder zal zijn op de Playstation.
    Ja, het kan "goedkoper zijn" voor de gamepass gebruikers als COD op gamepass komt Day 1, maar niet iedereen heeft gamepass op Xbox, en vooral niet de casual gamer, die alleen (bij wijze van spreken) Fifa en COD speelt.

    Succes met de rechtzaak, ik denk dat dit gaat falen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    thesnake

    • 22 december 2022 10:29
    @Lavandou Of deze 10 personen iets kunnen is niet zo relevant. De 3 punten waar ze over spreken zijn ook de punten waar alle regulators naar kijken.

    Dus ze zijn niet uit de lucht gegrepen argumenten. De strijd aangaan met Sony terwijl je al meer studio's bezit. Als MS nog steeds niet creatief genoeg is om zelf IP's te denken en nog een publisher nodig heeft dan is er wel iets goed mis in hun visie.

    Gezien ze zo erg Netflix willen zijn, weten we ieder geval wat voor kwaliteit aan content kunnen verwachten…..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 22 december 2022 10:45
    @thesnake Sony heeft op dit moment meer studios

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    thesnake

    • 22 december 2022 11:11
    @hulstpower Bethesda heeft ook al 8 studio's, dus qua aantallen heeft MS wel degelijk meer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 22 december 2022 11:24
    @thesnake ik had foute info net beide geteld en je komt op 23 studios met zenimax er bij en bungie bij die van sony. Dus op dit moment even veel studios. Bij ign zeiden ze dat sony meer had misschien bedoelde ze personeel bij de studios

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    thesnake

    • 22 december 2022 11:41
    @hulstpower Een snelle telling leert me dat Sony 17 daadwerkelijke game devs studio's heeft. De rest zijn support studio's, mobile studio en dan heb ik middleware nog niet meegerekend waaronder SN Systems en AudioKinect.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 22 december 2022 11:50
    @thesnake studio is een studio toch. Daar ging het om niet wat ze wel en niet doen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 22 december 2022 11:30
    @hulstpower incorrect. Sony heeft 22 en Microsoft 27

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 22 december 2022 11:46
    @Liquidshake micro heeft 23 op dit moment en Sony ook je vergeet bungie denk ik. En hoe kom je op 27 bij micro ze zaten op 23 na zenimax en hebben niks meer gekocht want abk is niet rond nog.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 22 december 2022 11:20
    @thesnake Ik ben het met je eens dat MS meer heeft kunnen laten zien dit jaar.
    Of dat een gebrek aan visie of creativitiet is, Corona of wat voor reden dan ook geen idee.
    Wat mij betreft had MS zichzelf een dienst kunnen bewijzen en daar beter en duidelijker in communiceren. Daarmee temper je verwachtingen. Nu heb ik een beetje het gevoel inderdaad dat ze veel studio's hebben overgenomen en dat we maar moeten wachten tot daar iets uitkomt.
    Dit is gewoon onhandig gedaan.

    Ik vermaak me prima met game pass, ik speel games die ik normaal niet zou probere, zoals Death Stranding, High On Life, Persona 5, Yakuza-games, Watch Dogs 2 en zo kan ik er nog meer opnoemen. Onderaan de streep bespaart dit mij geld, ik zal wel een cheapass zijn volgens sommigen hier.
    Het is maar net hoe je kwaliteit definieert, Bedoel je games die je leuk vindt of waar je je mee vermaakt?
    Dat is geheel persoonlijk. Wat jij leuk vindt vind ik wellicht geen reet aan en vice versa. Dat is een kwestie van smaak.
    Of doel je op kwaliteit op de manier waarop een game technisch in elkaar zit? In dat geval lijkt het me sterk dat games op games kwalitatief minder zijn dan die op andere platforms.
    Dus wat bedoel je daar precies mee?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Snowmanski

    • 22 december 2022 15:13
    @thesnake
    "Als MS nog steeds niet creatief genoeg is om zelf IP's te denken en nog een publisher nodig heeft dan is er wel iets goed mis in hun visie."

    Want bijv. Sony bedenkt wel zelf IP's? Ook hun exclusieve IP's hebben ze in bezit gekregen door overname van studio's als Naughty Dog en anderen of door hen laten bedenken na overname.