In 2008 is de verkoop van games en hardware gestegen tot bijna 17 miljard euro. Dit is bijna 23 procent meer dan de verkopen in 2007. Toch is het niet alleen maar goed nieuws, aldus technologiewebsite Ars Technica. Wanneer de verkopen nader bestudeerd worden lijkt er een ongezonde ontwikkeling aan de gang.

De enorme opbrengst is vooral te danken aan een klein aantal titels. Zo waren in 2005 de top 20 games goed voor 9 procent van het totaal aantal verkochte eenheden. Op dit moment zorgen de top 20 games voor 15 procent van het totale aantal verkochte eenheden. De verhoudingen zijn in deze grafiek goed zichtbaar.

Innovatie zou hierdoor in het gedrang kunnen komen, omdat, vooral in deze tijd van economische neergang, uitgevers en ontwikkelaars liever weinig risico nemen. Ze zullen zich waarschijnlijk gaan focussen op de enkele games die de bulk van de verkoop voor hun rekening nemen, waardoor nieuwe titels en franchises buiten de boot dreigen te vallen.

Daarbij komt dat de best verkopende titels vooral vervolgen zijn of games met een familie-vriendelijke inslag. De totale verkoop van games mag dus wel stijgen, dat wil nog niet zeggen dat dit meteen goed nieuws is voor de hardcore gamer.