Nieuws
Grand Theft Auto

'Grand Theft Auto 6 heeft een vrouwelijk hoofdpersonage, speelt zich af in fictief Miami'

Bedrijfscultuur van Rockstar zou op de schop zijn genomen

Geschreven door Michel Musters op
Grand Theft Auto 6 zou een speelbaar vrouwelijk hoofdpersonage bevatten.

Dat claimt journalist Jason Schreier in een uitgebreid artikel op Bloomberg, waar hij ook beschrijft hoe de werkcultuur binnen ontwikkelaar Rockstar is veranderd. Schreier zou deze details van bronnen hebben vernomen die bekend zijn met de plannen van het bedrijf. 

Volgens het artikel zou het hoofdpersonage in de aankomende Grand Theft Auto-game van Latijns-Amerikaanse afkomst zijn en onderdeel uitmaken van een tweetal hoofdpersonages. Hun verhaal zou geïnspireerd zijn door de bankovervallers Bonnie en Clyde. 

De game zou zich in een fictionele regio geïnspireerd op Miami en omringende gebieden afspelen. De spelwereld zou nu al groter zijn dan in voorgaande GTA-games, met tevens meer binnenlocaties om te verkennen. Rockstar zou van plan zijn om na release updates uit te brengen waarmee nieuwe missies en steden worden toegevoegd. Dat zou er voor zorgen dat niet alle content op release af hoeft te zijn, wat de aanwezigheid van zogenaamde 'crunch' binnen de ontwikkelaar zou verminderen.

Vier jaar geleden kwam Rockstar onder vuur te liggen vanwege berichten over crunch en een giftige werkcultuur. Het bedrijf zou sindsdien het roer om hebben gegooid. Zo zouden managers die onderdeel waren van de giftige cultuur zijn ontslagen en zouden werkschema's zijn verbeterd. Werknemers zouden flexibelere werktijden hebben en aanspraak kunnen doen op vergoedingen voor fysieke en mentale problemen. Het moraal bij werknemers zou op dit moment dan ook hoog zijn.

Daarbij zou Rockstar ervoor willen waken dat er geen grappen in de game gemaakt worden over gemarginaliseerde groepen binnen de samenleving. Dit in tegenstelling tot eerdere delen uit de GTA-reeks, waarin andere culturen vaak het mikpunt van spot waren. Wel zou het volgens de bronnen nog minstens twee jaar duren voordat het spel af is.

Bekijk hier ons overzicht met alle GTA 6-geruchten en -feiten.

Dit artikel delen:

Lees meer

Eidos Montreal-oprichter claimt dat Sony Square Enix wil overnemen Gratis PlayStation Plus Essential-games van augustus uitgelekt
98

Reacties op: 'Grand Theft Auto 6 heeft een vrouwelijk hoofdpersonage, speelt zich af in fictief Miami'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Jumpman

    • 27 juli 2022 15:52
    De game na release compleet maken met extra steden of gebieden kan best werken. Zo ging dat in paradise city ook goed. Ben benieuwd :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TiRamySu

    • 27 juli 2022 16:35
    Heb weinig vertrouwen in het nieuwe deel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TheChief

    • 27 juli 2022 16:54
    @TiRamySu Want?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Exalian-1

    • 27 juli 2022 18:21
    @TiRamySu Ik heb nog niet weinig vertrouwen, maar wel iets minder als ik eerder altijd had.
    Dat ze nu ineens zeggen goed te gaan letten op wat voor grappen ze maken is voor mij een enorme red flag.
    Maar, ze moeten zelf weten.
    Ik hoopte juist op een GTA die de hele woke cultuur goed op de hak zou nemen. Daar is het nu ook wel tijd voor. Zoals de laatste B&B film die dat ook deed. Hilarisch!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GoofyZ3

    • 27 juli 2022 18:48
    @Exalian-1 B&B? Al die afkortingen tegenwoordig…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Exalian-1

    • 27 juli 2022 20:40
    @GoofyZ3 Beavis & Butt-head

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    do365nic

    • 29 juli 2022 17:44
    @Exalian-1 ik was ook aangenaam verrast door die film.
    gek dat zo'n oud concept voor zo'n frisse wind kan zorgen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Exalian-1

    • 29 juli 2022 20:05
    @do365nic Toch?! :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ansjo

    • 27 juli 2022 20:02
    @Exalian-1 Ja Rockstar is juist de studio die er met gestrekt been in gaat. Als dit nieuwsbericht waar is dan is het dus afgelopen met Rockstar. Wellicht dat de mensen die al bij Naughty Dog zijn weggelopen samen met de toekomstige Rockstar weglopers een nieuwe studio durven opstarten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • tremere

    • 28 juli 2022 13:06
    @Exalian-1 Mijn inziens kunnen ze heel makkelijk de ''woke'' mensen te kakken zetten en gelijkertijd gemarginaliseerde groepen ontzien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • HerrHerzeleid

    • 27 juli 2022 16:45
    Soort episodische release zoals met Hitman? Kan best werken, zolang de prijs dan maar goed is. Rockstar kennende vragen ze voor elk plukje de volle mep, waardoor de gehele game je € 200 kost.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    vVeen071

    • 27 juli 2022 17:05
    Misschien een domme vraag, maar wat is crunch?

    Deels uitbrengen kan prima zijn, mits er niet extra voor gerekend zal worden. De maingame 'compleet' maken mag geen extra kosten met zich meebrengen voor de consument naar mijn mening. Aparte DLC is dan weer een ander verhaal. Aangezien ik niet weet wat crunch precies inhoudt, snap ik niet helemaal waarom ze de game niet gewoon later uitbrengen op het moment dat deze gewoon af is..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Breadpit

    • 27 juli 2022 17:17
    @vVeen071 lange dagen maken en veel overuren om maar een deadline te kunnen halen dat bedoelen ze met crunch

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ravw

    • 27 juli 2022 17:19
    mmmm weer een ontwikkelaar die voor politieke correctheid gaat.
    Bah word er zo moe van, als er iets niet correct is , dan is het wel de politiek
    Kom op mensen waar is de tijd gebleven dat we nog konden lachen om grove vrouwen grappen , of dat er om een beetje sarcasme nog gelachen kon worden.
    Zoals Married with Childeren, Cosby show …. Nu kan je dit niet eens meer uitbrengen want je heb wel een proces aan je broek van een of andere Woke club je.
    Want ja vrouw onvriendelijk , racisme , bla bla
    Om nog maar niet te spreken over de coffee mod.
    Of gaan we straks ook nog het verhaal van Roodkapje veranderen? in roodkapje en de grote boze meneer , want wolf mag niet meer want partij van de dieren wil dit niet hebben
    Want Wolven vallen nooit mensen aan :-( (alleen Toto Wolf )

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MissMeNL

    • 27 juli 2022 17:37
    @ravw zeg je dit omdat het misschien een vrouwelijke hoofdpersonage word?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    wazp

    • 27 juli 2022 18:17
    @MissMeNL ik denk dat hij doelt op dit stukje:
    Daarbij zou Rockstar ervoor willen waken dat er geen grappen in de game gemaakt worden over gemarginaliseerde groepen binnen de samenleving. Dit in tegenstelling tot eerdere delen uit de GTA-reeks, waarin andere culturen vaak het mikpunt van spot waren. Wel zou het volgens de bronnen nog minstens twee jaar duren voordat het spel af is.

    Persoonlijk denk ik dat Rockstar hier ook mee in de fout zal gaan. GTA is altijd JUIST succesvol geweest door ongeremd grove grappen te maken.

    Voor mij zal het geen probleem zijn als het hoofdpersonage een vrouw is, integendeel ik denk dat je juist een interessant verhaal kan creeren vanuit een ander perspectief. Maar als rockstar rekening gaat houden met alle lange tenen en tere zieltjes, dan gaan ze echt de plank volledig mis slaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 28 juli 2022 06:08
    @wazp je kan nog steeds grove grappen maken zonder die groepen als mikpunt te gebruiken toch?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    wazp

    • 29 juli 2022 09:44
    @Ziminar maar hoezo groepen? Ik vind dat je over iedereen grappen moet kunnen maken zonder daarbij groepen uit te sluiten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 29 juli 2022 10:14
    @wazp Ik vind het een lastig onderwerp.
    Ik ben van mening dat je in principe iedere grap kan maken, hoe hard deze ook is. Maar daarbij moet ik wel zeggen dat ik niet dag in dag uit het middelpunt ben daarvan.
    Mijn schoonmoeder is bijvoorbeeld van Indonesische afkomst en die is zeker in haar jeugd dag in dag uit gewezen op haar afwijkende uiterlijk. Dan kan het allemaal als grapje bedoeld zijn, maar op een gegeven moment ben je daar wel een beetje klaar mee en zie je de grap er niet meer zo van in.
    Wij als autochtone Nederlanders zijn over het algemeen nooit in die situatie terechtgekomen endus kunnen wij ons dat echt niet voorstellen. Het is denk ik alsof je iedere dag gepest wordt en het afgedaan wordt als een grapje. Iets meer inlevingsvermogen in die groep zou ons ook geen kwaad doen.
    Dus ik kan me best voorstellen dat er bepaalde groepen zijn die nu een statement willen maken en zeggen nu is het wel even klaar. Iedereen heeft het recht om beledigd te zijn.
    Maar aan de andere kant zullen er vast ook groepen zijn die het misbruiken, maar ik denk dat die groep heel klein is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    wazp

    • 30 juli 2022 05:13
    @Ziminar zeker met je eens. Maar ik denk dat er in het geval van GTA nooit echt 1 groep is geweest die extra beledigd is. Er wordt ook genoeg de draak gestoken met met de levenswijze van de witte man.

    Persoonlijk denk ik dat we als samenleving echt aan het doorslaan zijn hierin. Vooral grote bedrijven en celebrities zijn als de dood om gecanceld te worden en ik denk dat dit een slechte zaak is. Hierdoor lijkt het alsof er een bepaald narratief doorheen gedrukt wordt maar de realiteit is dat ieder publiek figuur of bedrijf gewoon bang is om een ander geluid te laten horen. Het voelt voor mij aan als een vorm van censuur.

    Laat ik duidelijk wezen, gericht beledigen van specifieke doelgroepen en racisme moet altijd hard aangepakt worden. Maar is dit ooit ECHT het geval geweest in gta? Ik denk persoonlijk van niet en vind het daarom onnodig om dit aan te passen in het volgende deel. Vrouwelijk hoofdpersonage vind ik nogmaals helemaal prima, maar laat alsjeblieft de grappen er in die we gewend zijn van de gta serie. Dat was juist iets wat de serie zo sterk maakt.