Eidos en Ion Storm kondigen vandaag aan dat Thief: Deadly Shadows, het derde deel in de Thief reeks, haar zogeheten goldstatus bereikt heeft. Dit houdt in dat het spel klaar is om in productie genomen te worden en binnen afzienbare tijd in de winkels zal liggen. Afzienbaar is een beetje een groot woord, want hoewel de Amerikanen al op 26 mei van deze stealthgame mogen genieten, zullen we in Europa tot 18 juni moete wachten: minder lang dan bij Deus Ex 2 maar toch nog een kleine maand. Thief: Deadly Shadows will continue the Ion Storm tradition of open-ended emergent gameplay the studio is famous for. The freedom to choose a unique play style is what sets Thief: Deadly Shadows apart from any other game further immersing the player into the adventure. Thief: Deadly Shadows features a powerful physics system, startlingly smart AI, enhanced character modelling and animation, a groundbreaking sound propagation system and state-of-the art lighting and graphics for which Ion Storm is famous for.

Thief: Deadly Shadows maakt gebruik van dezelfde 3D engine als Deus Ex 2, een opgewaardeerde Unreal engine die onder andere real-time schaduwen en een uitgebreide physics engine toe laat. Vooral de schaduwen zullen in Thief 3 een grote rol gaan spelen. Ook nieuw is dat de stad waarin het zich afspeelt vrij toegankelijk is en je bij bijna alle gebouwen een inbraakpoging kunt wagen, om zo wat extra geld te verdienen voor de echte missies.