Nieuws

Google stopt met gamestreamingdienst Stadia

Mensen krijgen hun uitgegeven geld terug

Geschreven door Michel Musters op
Gamestreamingdienst Google Stadia wordt volledig stopgezet.

Dat heeft Google gisteren aangekondigd. Vanaf 18 januari 2023 kan niemand de dienst meer gebruiken - tot die tijd kunnen mensen hun gekochte spellen nog spelen via de dienst. De Google Store is wel per direct gesloten, zodat er geen nieuwe aankopen gedaan kunnen worden. 

In een blogpost meldt Google dat Stadia niet het gewenste aantal spelers trekt, al worden precieze cijfers niet genoemd. Wel staat het bedrijf nog altijd achter de technologie achter Stadia - men overweegt om het binnen andere diensten van Google terug te laten komen.

Google gaat volgens een FAQ spelers al het geld dat ze aan software en hardware hebben besteed teruggeven, zolang het product maar in de Google Store is gekocht. Denk aan games en uitbreidingen, de Stadia-controller, de Founders Edition en de Premiere Edition. Stadia Pro-spelers krijgen het geld voor die versie van de dienst niet terug. Hardware, zoals de controller, hoeft niet teruggestuurd te worden.

Een paar maanden geleden benadrukte Google nog dat Stadia niet zou stoppen. "Stadia wordt niet stopgezet. Wees gerust, we zijn altijd aan het werk om meer geweldige games naar het platform en Stadio Pro te brengen."

Bij release in 2019 werd Google Stadia niet goed ontvangen door zowel spelers als critici. De reputatie van de clouddienst liep later nog een deuk op doordat het bedrijf besloot alle interne game-ontwikkeling voor het platform stop te zetten en de Stadia-techniek met derde partijen te delen. Jade Raymond, de maker van de eerste Assassin's Creed-games, was een van de mensen die Stadia verliet. Zij richtte vervolgens Haven Studios op. Die studio werd even later overgenomen door Sony. 

Dit artikel delen:

Lees meer

Win Stray Verhalende trailer Mario + Rabbids: Sparks of Hope uitgebracht
39

Reacties op: Google stopt met gamestreamingdienst Stadia

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    rvdno

    • 30 september 2022 09:11
    En dat was niet te verwachten?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Weerzinwekkend

    • 30 september 2022 09:16
    Nee precies haha.
    Ben benieuwd wat ik terug ga krijgen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 30 september 2022 09:20
    Beste nieuws van de dag. Wie zag dit niet zag aankomen? Totale verspilling van tijd en energie, Microsoft's grootste concurrent stopt er gewoon mee (Phil's woorden, niet de mijne) dus de markt ligt voor het oprapen nu… Of google zag in dat gewoon te weinig interesse was in streaming gamediensten, de tech mag er wel zijn maar de infra-structuur is er nog lang niet (lag). Maar goed ik ben ook geen fan van diensten die al je consumenten rechten weg nemen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 30 september 2022 09:29
    @ali3n8tor Ik zou dit zeker geen verspilling van tijd en energie noemen. De tijd is er wellicht nog niet klaar voor, maar als niemand het ooit probeert komt de ontwikkeling er ook niet. Er zijn wel degelijk weer sprongen gemaakt binnen deze techniek.
    Ik ben ook geen fan van diensten die consumenten rechten kunnen wegnemen, maar dat zijn inmiddels zo goed als alle diensten. Lees maar eens goed de gebruikersvoorwaarden van een fysieke game door. Ook daar staat in dat je die game in principe niet bezit en ze ten alle tijde die game kunnen uitschakelen als ze dat zouden willen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Exalian-1

    • 30 september 2022 10:00
    @Messtranor "Ook daar staat in dat je die game in principe niet bezit en ze ten alle tijde die game kunnen uitschakelen als ze dat zouden willen."

    Dit geldt alleen voor games die een online dienst hebben. De uitgever dient voor deze service een netwerk in stand te houden (wat geld kost). Als ze daarmee stoppen valt het online gedeelte van de game weg.
    Maar, dat is dan ook logisch.
    Het kan echter niet voor offline games gelden. Daarnaast hebben we het allemaal geaccepteerd in de laatste tien jaren. Voordat online verplicht was hadden al velen aangegeven dat het online "verplichting" om een game te kunnen spelen dit nadeel zou hebben. Want alle oude games waar nog geen online verplicht was kan je tot nu de dag nog spelen. Nintendo kan al mijn Nes, Snes, N64, Gamecube games niet van me afpakken of uitschakelen. ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 30 september 2022 10:20
    @Exalian-1 Ik snap je bedoeling, en je hoeft me echt niet uit te leggen hoe het werkt met een online dienst, maar dan ga je uit van een utopia, en zo is de realiteit niet. Veruit de meeste games tegenwoordig hebben allemaal een day 1 patch nodig om uberhaubt te functioneren. En dan nog staat er letterlijk in de voorwaarden dat jij de game niet bezit, en dat je alleen betaald voor het recht om de software te mogen gebruiken. Het feit dat ze er niets tegen kunnen doen zegt niets over hoe het wettelijk in elkaar zit. ;)
    En ik heb het niet over NES en SNES games, ik heb t over moderne games. De NES, SNES N64 en gamecube waren geen machines met een online service erachter. De moderne consoles zijn dat wel.
    Nogmaals ik begrijp echt wel wat je wil zeggen. Maar hoe jij vind dat het zou moeten werken en hoe het op papier daadwerkelijk in elkaar zit is niet hetzelfde.
    Op papier betaal jij voor het recht de software te mogen gebruiken, NIET voor het bezit ervan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Heer Mida

    • 30 september 2022 11:19
    @Messtranor Gebruikersovereenkomsten hebben geen juridische waarde, alleen al omdat niet vastgesteld kan worden wie de overeenkomst tekent.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 30 september 2022 11:46
    @Heer Mida Juist, en dus wat houd een sony, microsoft, steam of wat voor dienst dan ook tegen om een game op afstand onklaar te maken? Dat die gebruikersovereenkomst geen juridische waarde heeft werkt 2 kanten op. Maar het geeft wel aan hoe zij zelf er over denken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Heer Mida

    • 30 september 2022 12:17
    @Messtranor Wat houdt ze tegen? De woede van de consument? Of denk je dat spellen onklaar maken goed is voor het imago?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 30 september 2022 12:25
    @Heer Mida Waarom komen mensen hier toch altijd met "denk je soms dat…." Ik denk helemaal niets. Maar de geschiedenis heeft toch wel aangetoond dat de game industrie zich weinig aantrekt van wat wij vinden? En waarom zouden ze iets geven om het image van een service die er toch mee op houd? We hebben het namelijk over het niet meer beschikbaar zijn van games nadat een dienst er mee op houd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Heer Mida

    • 30 september 2022 13:00
    @Messtranor Ik weet niet waar jij het over hebt, maar als ik iets hoor als 'een game op afstand onklaar maken' denk ik niet aan dat het onlinecomponent zoals de multiplayer ervan niet meer functioneert of een online exclusieve dienst uit de lucht halen. Dan denk ik aan dat een offline spel niet meer op te starten is of dat offline componenten niet meer speelbaar zijn. Als Activision bij het uitgeven van een nieuwe CoD ook een 'patch' uitbrengt voor de vorige CoD die de offline single player-campagne onbeschikbaar maakt of iets dergelijks, dan kan ik me niet voorstellen dat dit geen imagoschade brengt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 30 september 2022 13:18
    @Heer Mida Lees nog eens goed wat ik nou daadwerkelijk zeg en waar de oorspronkelijke discussie over gaat voordat je reageert.

    Het gaat toch over stadia die ER MEE OP HOUD, dus ik heb het erover wanneer een andere dienst er mee op houd dat zij dan die games IN THEORIE onklaar zouden kunnen maken, ALS ZE DAT ZOUDEN WILLEN. En daar zouden ze mee weg kunnen komen. Ik zeg helemaal niet dat ze dat ook daadwerkelijk zullen doen. Ik zeg dat ze het zouden kunnen doen. Omdat in hun ogen jij niet de eigenaar bent van die game, maar puur betaald voor het recht om het te gebruiken, en zij dit recht ten alle tijden ook weer kunnen ontnemen.
    Of dit rechtsgeldig is of niet doet er totaal niet toe, dit is wel wat het bedrijf erachter denkt, anders zouden ze zulke voorwaarden niet opstellen.
    Lezen is echt een skill blijkbaar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Heer Mida

    • 30 september 2022 13:57
    @Messtranor Ik heb eerder het idee dat jij niet goed leest wat ik zeg, of je zelf zegt. Je trekt de discussie zelf breder met je vraag 'wat houd een sony, microsoft, steam of wat voor dienst dan ook tegen om een game op afstand onklaar te maken?' en daar ga ik op in. Als het voor de consument duidelijk is dat een spel (deels) kan functioneren nadat de uitgever de online dienst uit de lucht haalt maar deze ervoor kiest het hele spel onspeelbaar te maken, is dat niet goed voor de uitgever's reputatie. Nee, dat geldt niet voor Stadia aangezien het duidelijk is dat de spellen daar op diens server staan. Als je het nu nog niet snapt, dan weet ik het niet meer. Ik ben klaar met dit gesprek.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 30 september 2022 14:41
    @Heer Mida Mooi, ik ook, ik snap je prima, maar je probeert een discussie te voeren die ik helemaal niet aan t voeren ben. Je hebt volledig gelijk hoor, maar t heeft alleen niets te maken met wat ik zei.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 30 september 2022 10:30
    @Exalian-1 ^dit dus. om nog maar niet eens te spreken over doorverkopen /2de hands games, of je games voorzien van mods en extra community content.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 30 september 2022 10:11
    @ali3n8tor Verspilling van tijd en energie omdat Google geen doorzettingsvermogen heeft. Ik hoor steeds de tech maar geprezen worden, dus er is veel positiviteit rondom Stadia. Als ze langer hadden volgehouden had het zeker wat kunnen worden, maar bij Google hebben ze geen geduld blijkbaar.

    Microsoft ziet Google en Amazon vooral als hun grootste concurrenten, aangezien die partijen net als MS een infrastructuur voor cloudgaming hebben liggen, Sony heeft dat niet. Sterker nog die maken gebruiken van Azure volgens mij.
    Als cloudgaming daadwerkelijk de toekomst wordt dan hebben de cloudboeren met een eigen infrastructuur die al miljarden oplevert ieder jaar een voorsprong ten opzichte van bijvoorbeeld Sony.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 30 september 2022 10:48
    @Ziminar PSNow, Sony's streaming dienst, geintroduceerd in 2014, draait meer dan genoeg omzet voor Sony, waarbij zij deze service al aanboden lang voor Microsoft, Google en Amazon met hun eigen streamingdiensten begonnen. Maar goed, ik draai al een tijdje mee en ben begonnen met on live en gakai diensten toendertijd op pc tot aan stadia en Geforce Now vandaag de dag, en alhoewel leuk voor de gemiddelde consument, kan het gewoon niet opboksen tegen lokaal gamen, maar dat is mijn mening , ik ben nogal lag gevoelig, en random compressie troep en buffer gestotter halen mij uit de ervaring, al is het maar een seconde of 2

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 30 september 2022 11:17
    @ali3n8tor Klopt heb je zeker een punt, maar qua techniek kan Sony simpelweg niet op tegen de cloudtechnologie van die drie partijen.
    En Sony verdient daar zeker credits voor, het heeft de weg vrij gemaakt voor andere services. Maar na PS Now hebben ze er niet verder in geinvesteerd lijkt het, waardoor ze op dat gebied links en rechts ingehaald zijn.

    Ben het ook met je eens dat cloudgaming op dit moment niet werkt voor iedere game, maar voor de gemiddelde consument, en die zijn echt in de meerderheid, kan het wel interessant zijn als ze geen console hoeven aan te schaffen of in de trein of op vakantie willen gamen. De consoles zijn sowieso moeilijk te verkrijgen op dit moment.
    Maar voor een game als Broken Age bijvoorbeeld maar nog veel meer games is het prima vermaak. CoD hoef je niet te proberen inderdaad.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    AveryJackson

    • 30 september 2022 11:26
    @Ziminar Het afnemen van cloud space staat geheel los van het feit of je eigenaar bent datacenters of niet. Dus in feite zou Netflix die ook geen eigen cloud provider is, het moeten afleggen tegen Amazon Prime die AWS heeft? Maar zo werkt het niet.

    Je neemt bepaalde ruimte af en maakt gebruik van hun platform, maar alle hardware/software en tooling is nog steeds onder eigen beheer. Sony heeft eigen cloud engineers, eigen cloud afdeling die het beheer doet voor deze zaken, net als alle andere bedrijven over de hele wereld die bij Google, AWS of Azure datacenter ruimte afnemen. Een deel van PSN draait nog steeds bij AWS overigens.

    Ook Xbox is gewoon klant van Azure en ook daar zullen facturen heen en weer worden geschoven intern. Zijn 2 totaal verschillende afdelingen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 30 september 2022 13:34
    @AveryJackson dat zeg jij maar een bezitter en uitbater van cloud infrastructuur heeft als voordeel dat het verdient aan die infrastructuur en het dus niet per definitie een grote kostenpost is. Sterker nog het levert bakken met geld op. We hebben het hier over miljarden per jaar. Voor Sony kost dit dus enorm veel geld.

    Waarom denk je dat een Netflix abo veel duurder is dan een Prime abo? Amazon kan dat doen omdat ze die kosten niet hebben.

    Het klopt dat dat Sony dat in eigen beheer heeft dat is hoe die platforms werken, maar voor het afnemen van die services van bijvoorbeeld Azure betaalt Sony echt veel geld. Ik weet niet precies hoeveel Sony afneemt bij een dergelijk platform maar in de buurt van een paar ton per maand zal het denk ik wel kosten.
    Die kosten hebben die cloud platforms dus niet.
    Voor mijn werk beheer ik ook ren aantal applicatie op aws en azure draaien dat kost zo 20K per maand en wij komen echt niet in de buurt van wat Sony gebruikt. En wij beheren dat ook allemaal zelf wij zien of spreken niemand van Amazon of Microsoft daarvoor. Dus in die zin is onze situatie hetzelfde als die van Sony.

    Op papier krijgt XBox ook facturen ja, maar waar komt dat geld terecht? Oh ja Microsoft! Doen die ook niet iets met gaming? Ik dacht dat het XBox heette of zo.
    He wacht eens!
    Het punt is dat Microsoft het eventuele verlies van Xbox vanwege die kosten voor lief kan nemen omdat daarmee hun cloud divisie die winst meer maakt.
    Voor Sony zijn dit altijd kosten die ze aan een ander bedrijf moeten overmaken.
    Er is geen andere divisie binnen Sony die dat geld weer binnenharkt. Sterker nog is PlayStation niet een van de weinige divisies van Sony die winst maakt? Dat laatste kan ik mis hebben.