Nieuws
Google Stadia

Google kondigt gamestreamingplatform Stadia aan

Geen systeem nodig, wel een controller aangekondigd

Geschreven door Michel Musters op
Google heeft zijn gamestreamingplatform Stadia aangekondigd.

Het platform lanceert ergens dit jaar - eerst in de VS, Canada, het Verenigd Koninkrijk en delen van Europa - en bestaat niet uit hardware. Games worden gestreamd via de datacentra van Google en er hoeft dus ook niets gedownload te worden. Wel moet er een internetverbinding zijn. Games op de dienst kunnen via televisies (via een Chromecast), telefoons, tablets, desktop computers en laptops worden gespeeld. Tijdens het gamen schakelen tussen deze verschillende apparaten moet ook naadloos mogelijk zijn.

Dit gebeurt door via een Chrome-browser YouTube-video's van games op te starten waar ontwikkelaars links in kunnen plaatsen. Door daar op te drukken, kunnen gamers binnen vijf seconden het spel zelf spelen. Dankzij verbeteringen in de datacentra van Google kunnen games in 4K worden gespeeld, en in de toekomst is ook 8K mogelijk. Op elk moment heeft een gamestream 10.7 teraflops beschikbaar - volgens Google meer kracht dan de Xbox One X en PlayStation 4 bij elkaar opgeteld. Een prijs voor de dienst is nog niet bekend.

Controller

Ondanks dat er geen apparaat nodig is, heeft Google wel de Stadia-controller aangekondigd. Deze traditionele controller heeft diverse traditionele knoppen, maar ook een Assistant- en Capture-knop. Met laatstgenoemde knop kunnen gameplaybeelden worden gecaptured in 4K. Google Assistant geeft gamers de mogelijkheid om via de ingebouwde microfoon met stemcommando's games op te starten. Alle andere USB-controllers, toetsenborden en muizen die aan een pc, laptop of telefoon zijn te koppelen, zijn ook te gebruiken.

Google Stadia
Stadia

Samen spelen

Een belangrijk element van Stadia is het samenbrengen van spelers. Zo is lokale multiplayer zonder extra benodigde kracht mogelijk, omdat spelers allemaal op hun eigen cloud zijn ingelogd. Elke gamesessie die gestreamd wordt kan een link bevatten zodat kijkers mee kunnen doen met de streamer. Google noemt dit 'Crowd Play'. Een andere mogelijkheid is 'State Share', waarmee spelers hun game, inclusief alle gevonden items en loot, kunnen delen met een andere speler.

Games

Google toonde als voorbeelden Assassin's Creed Odyssey en Doom Eternal. Laatstgenoemde game zal ook speelbaar zijn via Stadia. Google heeft aan meer dan honderd studio's ontwikkelkits geleverd en heeft tevens de first-party studio Stadia Games and Entertainment opgericht.

Google testte vorig jaar al gamestreaming via Project Stream. Met deze test was het mogelijk om via een browser Assassin's Creed Odyssey in 1080p en 60 frames per seconden te spelen. Google liet vandaag weten dat deze test specifiek bedoeld was om Stadia uit te proberen.

Bezoek hier de website van Stadia.

Dit artikel delen:

Lees meer

Castle Crashers Remastered komt naar PS4 en Switch Kijk om 18:00 uur naar de Google-presentatie vanaf GDC 2019
46

Reacties op: Google kondigt gamestreamingplatform Stadia aan

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Nuage

    • 19 maart 2019 18:35
    Deze kant zullen Sony en Microsoft waarschijnlijk ook wel op schuiven. Zodra je je games alleen nog kan streamen, ben ik er wel klaar mee. Ik wil een game echt kunnen bezitten, of helemaal niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MikkelR1

    • 19 maart 2019 18:36
    @Nuage dat is toch wel een ontzettend vreemde beredenering. Geef je ineens je hobby op, alleen maar omdat het geen "bezit" meer is?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Nuage

    • 19 maart 2019 18:54
    @MikkelR1 Nee hoor, maar dan hou ik het bij het ontdekken van oudere games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • **Guitar_Hero**

    • 19 maart 2019 19:07
    @MikkelR1 Voor sommige mensen is een deel van de hobby ook het verzamelen, als je dit weg neemt neem je dus ook een dele van de hobby weg voor deze groep.

    Zo vreemd vind ik de redenering dan ook niet, maar waarschijnlijk zit jij niet in die groep.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Nuage

    • 19 maart 2019 19:39
    @**Guitar_Hero** Ik voel meer binding met games dan bijvoorbeeld muziek of films. Ik vind het een naar idee dat alle controle naar zo'n groot bedrijf gaat. Verloopt een bepaalde licentie? Dan is het goed mogelijk dat die game nooit meer te verkrijgen is. Dat zie je nu ook al met sommige games, maar dan kan je ze nog kopen voor de oorspronkelijke console of spelen via emulatie. Dat eerste is dan geen optie meer en het laatste is maar de vraag.

    Streaming services is vooral goed voor de producenten. De 2de hands markt wordt weggevaagd en ook voor nieuwe producten is alle concurrentie weg die je nu nog hebt met de winkels.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jurry1984

    • 19 maart 2019 19:57
    @Nuage niemand verzamelt meer sigarenbandjes of postzegels en dus straks ook geen fysieke games. Gewoon met de tijd mee gaan meneer star

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • **Guitar_Hero**

    • 20 maart 2019 07:38
    @Jurry1984 Spreek vooral voor je zelf, oude spullen verzamelen, of zelfs oude spullen in een nieuw jasje worden volgens mij nog héél veel gekocht.

    Dat jij de drang voelt om 'met de tijd mee' te moeten lijkt me een vrij vervelend gevoel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Dokter Caspari

    • 19 maart 2019 20:17
    @Nuage

    Ben het met je eens, koop nu ook wel eens digitale games. Maar die staan tenminste nog op mijn console zelf, het liefst heb ik ze fysiek omdat (zoals jij ook aangeeft) ze, mits ik er netjes mee omspring, altijd binnen mijn handbereik blijven. Wat een ontwikkelaar, publisher of console-gigant ook van plan is. Zie streamen ook niet als de toekomst, ff ergens geen (fatsoenlijk) internet en er valt niets te spelen.

    maar gelukkig is er nog een flinke backlog voor ps3 360 wii ps4 en One die ik nog niet gespeeld heb. Mocht streamen de toekomst worden, dan wordt ik retro-verzamelaar. Doe ik nu al en bevalt mij goed. Al blijft het jammer om nieuwe titels te moeten missen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • oblivion100

    • 20 maart 2019 00:40
    @Nuage

    Ik sluit me hierbij aan.
    Mocht de fysieke game disk ooit verdwijnen stop ik met hedendaagse games om voor de rest van mijn leven oude fysieke games te spelen.

    Games met online only koop ik ook al niet meer uit principe.
    Daardoor heb ik al The Division 2, Destiny 2, Steep, The Crew 1 & 2, Anthem en COD4 aan me voorbij laten gaan. Al heb ik die laatste wel digitaal gekocht (omdat bij disk versie een patch vereist is om de disk te kunnen opstarten. Daarom disk overbodig en dan maar online gekocht puur voor zombies)

    Ik weet dat niets voor eeuwig is maar zo denk ik er nu eenmaal over. Call me old fashioned. :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • shu-shu

    • 23 maart 2019 02:30
    @Nuage Ze zullen zeker deze kant op gaan de cloud gaat gamen revolutioneren… verandering doet altijd zeer bij velen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 19 maart 2019 18:41
    Ik ben benieuwd. Dit kan werken, de test met Assassin’s Creed Odyssey bleek erg goed te werken.

    Controller is… tja ik hoop dat ik gewoon mijn ps4 controller kan gebruiken (die ik nu ook al gebruik op m'n tablet. De lay-out van de buttons en sticks is dan imho wel weer goed bij deze controller.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MikkelR1

    • 19 maart 2019 18:46
    @coola het leek toch alsof ik op enkele punten wel lag zag. De Crackdown achtige demo toonde een flink stuk lag/screen-tearing achtig effect bij mij. Hopelijk lag dat aan de direct feed.

    Verder ben ik best geïnteresseerd in het spelen van sommige games op mijn tablet of telefoon.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quintex

    • 19 maart 2019 18:51
    @coola Ik heb het zelf niet getest, maar kijkend naar dat soort filmpjes zie ik toch wel een bepaalde input lag. Bij Odyssey is dat niet erg, bij reactie games zoals fighters is dat een ander punt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheDeeGee

    • 19 maart 2019 18:56
    "geen apparaat nodig."

    Dus geen TV nodig, geen Modem voor Internet?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • trekinbami

    • 19 maart 2019 19:17
    @TheDeeGee sterk

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • EnkiEridu

    • 19 maart 2019 18:57
    Ik ben benieuwd wat Stadia met VR gaat doen want dan komt Ready Player One steeds dichterbij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • clandestine666

    • 19 maart 2019 19:04
    Wat een vreselijke d-pad…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 19 maart 2019 19:19
    @clandestine666 Altijd nog beter dan de verschrikkelijke d-pads van microsoft. De xb one is iets beter maar nog steeds een drama. Die van de 360 was echt om te huilen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • **Guitar_Hero**

    • 19 maart 2019 19:16
    Ik ben nog vrij skeptisch, op de stadia site staat in ieder geval: 'Een snelle internetverbinding vereist'

    Hierdoor vraag ik me af of het wel 'gaming for everyone' is.

    Sowieso ben ik eerst eens benieuwd naar wat het allemaal gaat kosten, wordt het echt een dienst of koop je ook individuele games?

    Mijn gevoel zegt dat ik liever een volgende generatie console in huis heb staan dan dit, maar wie weet word ik nog overtuigd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • mrakd

    • 20 maart 2019 08:30
    @**Guitar_Hero** Precies mijn vragen. Ben erg benieuwd hoe snel deze dienst volwassen is. Denk wel dat ik de dienst gelijk ga proberen, gewoon om er als eerste bij te zijn. Lang geleden dat ik bij een presentatie het idee kreeg dat het wel eens grote veranderingen teweeg zou kunnen brengen. Vooral door het streven naar samenwerking met alles en iedereen. Ben benieuwd.