Zoals eerder bekend was, werd de remaster voor Xbox 360 ontwikkeld, maar is hij nooit uitgekomen. Afgelopen weken lekten er eerst gameplaybeelden van de game uit, waarna een speelbare versie van het spel voor emulators op internet lekte.
Ross Bury was een van de ontwikkelaars van de remasters en meldde aan Arstechnica dat Nintendo de release van het spel tegenhield. Dit gebeurde toen het spel al nagenoeg af was en er alleen nog een stuk of negentig bugs weggepoetst moesten worden.
"Toen we het (in eerste instantie) aan Nintendo voorstelden, keurde iedereen het goed. Alleen hebben ze het niet gecheckt bij de enige persoon die er toe deed. Zijn reactie was iets zoals 'Er gaat nooit een Nintendo-game op een Microsoft-console uitkomen'."
Het lijkt er dus op dat iemand met veel invloed bij Nintendo niet tijdig verwittigd was van het project, en toen hij er pas aan het einde van de ontwikkeling achter kwam, werd het stopgezet. Hoewel er geen namen worden genoemd, is het waarschijnlijk dat het om wijlen Satoru Iwata gaat. Hij was in die tijd directeur van het bedrijf.
Hoewel Rare, de ontwikkelaar van de oorspronkelijke GoldenEye 007 op de Nintendo 64, inmiddels was overgenomen door Microsoft, waren de rechten voor de game deels in handen van Nintendo. Het bedrijf had het spel namelijk op de N64 gepubliceerd.
Hieronder is nog eens gameplay van de remaster van Goldeneye 007 te zien.
Reacties op: 'GoldenEye 007-remaster werd tegengehouden door Nintendo'
hulstpower
Perfect dark, banjo kazooie, banjo tooie, killer instinct, battle toads, Conker’s Bad Fur Day en zo zijn er nog vele rare games die op xbox zijn uitgekomen die eerst op nintendo consoles was.
Zag laast wel een video over golden eye en het had er iets mee te maken dat de rechten van de game verdeeld was onder 15 bedrijfen en dat dat een probleem was.
Exalian-1
Dus ik denk dat Nintendo later er geen issue meer mee had. Volgens mij was ook altijd het bericht dat het niet perse aan Nintendo lag, maar meer aan de vele bedrijven die de rechten hadden.
MikkelR1
hulstpower
Bijna elke game die ik net noemde was op de 360 uitgebracht al en met rare replay naar xbox one ook weer.
Zo heb je dus bepaalde spellen op rare replay wat 360 versie is en een xbox one versie.
En zoals ik zei de rechten van de game lagen bij zo 15 bedrijven en niet alleen dus rare, nintendo en filmstudio want vroeger hoorde ik dat het kwam omdat de rechten waren verlopen en de film rechten op james bond games bij ea lag ondertussen.
Kan alleen helaas niet meer vinden waar ze het er over hadden dat de rechten bij 15 bedrijven lag.
Exalian-1
Dit zijn overigens wel allemaal titels die van Rare zelf zijn (zoals MichelMusters ook aan geeft), en Nintendo hun bij de overname het recht gaf deze weer zelf uit te brengen op andere platformen (behalve hun eigen IP's zoals DonkeyKong).
hulstpower
MichelMusters
hulstpower
Denk het verhaal wat ik hoorde dat de rechten bij zoveel bedrijven ligt dat het daarom een probleem veroozaakt.
MichelMusters
Niet dat dat niet hun goede recht is hoor. Maar just saying.
Mijn oorspronkelijke reactie ging over het feit dat je diverse Rare-games noemde die op Xbox-consoles zijn verschenen. Dat komt omdat die IPs eigendom van Rare/Microsoft waren en dus niet Nintendo.
hulstpower
Nintendo was missschien uitgever maar in de tijd dat ze dus deze game weer naar 360 wilden brengen lagen de rechten van bond weer bij EA.
In het verleden heb ik gehoord dat golden eye nooit meer is uitgebracht ook niet op nintendo consoles omdat de rechten van bond een zooitje zijn en vooral bij deze game.
Maar wat er allemaal van waar is ik weet het niet percies.
Geloof alleen niet dat Iwata het tegen hield.
MichelMusters
hulstpower
Bedoelde alleen er gaan al sinds de release van deze game verhalen waarom rare nooit een deel 2 maakte en waarom de remaster nooit was uitgekomen op nintendo of xbox platfrom. Ken ook nog verhalen van toen dat ze zeiden dat de rechten tijdelijk was en toen bij ea lag en ze dus de game niet meer mochten uitbrengen wat er allemaal waar van is heb geen idee.
Maar hoor wel heel vaak dat de verhalen bij meerdere partijen lag en dat daar veel partijen moeilijk deden over release en niet alleen nintendo ook de film studio.
Pascal08
hulstpower
Exalian-1
Roy36NL
hulstpower
Ik kijk zelf heel erg uit naar everwild maar het kan altijd natuurlijk tegen vallen en sea of thieves is een groot succes kwa spelers niet mijn game maar goed genoeg mensen die het spelen.
Kameo was leuk toen als launch game en daarna moest rare kinect games maken en laten we het daar maar niet over hebben. Of rare terug komt het ninveau wat het ooit was dat denk ik niet maar everwild laat wel potentie zien.
Roy36NL
hulstpower
En op steam was de game ook populair dus om te zeggen dat men het alleen speelt omdat het in gamepass staat is beetje kort door de bocht.
Roy36NL