Nieuws
goldeneye 007

'GoldenEye 007-remaster werd tegengehouden door Nintendo'

Er moesten alleen nog maar wat bugs weggewerkt worden

Geschreven door Michel Musters op
De geannuleerde GoldenEye 007-remaster ging volgens nieuwe informatie niet door omdat Nintendo uiteindelijk niet toeliet dat de game op een console van de concurrent verscheen.

Zoals eerder bekend was, werd de remaster voor Xbox 360 ontwikkeld, maar is hij nooit uitgekomen. Afgelopen weken lekten er eerst gameplaybeelden van de game uit, waarna een speelbare versie van het spel voor emulators op internet lekte.

Ross Bury was een van de ontwikkelaars van de remasters en meldde aan Arstechnica dat Nintendo de release van het spel tegenhield. Dit gebeurde toen het spel al nagenoeg af was en er alleen nog een stuk of negentig bugs weggepoetst moesten worden.

"Toen we het (in eerste instantie) aan Nintendo voorstelden, keurde iedereen het goed. Alleen hebben ze het niet gecheckt bij de enige persoon die er toe deed. Zijn reactie was iets zoals 'Er gaat nooit een Nintendo-game op een Microsoft-console uitkomen'."

Het lijkt er dus op dat iemand met veel invloed bij Nintendo niet tijdig verwittigd was van het project, en toen hij er pas aan het einde van de ontwikkeling achter kwam, werd het stopgezet. Hoewel er geen namen worden genoemd, is het waarschijnlijk dat het om wijlen Satoru Iwata gaat. Hij was in die tijd directeur van het bedrijf.

Hoewel Rare, de ontwikkelaar van de oorspronkelijke GoldenEye 007 op de Nintendo 64, inmiddels was overgenomen door Microsoft, waren de rechten voor de game deels in handen van Nintendo. Het bedrijf had het spel namelijk op de N64 gepubliceerd.

Hieronder is nog eens gameplay van de remaster van Goldeneye 007 te zien.

Dit artikel delen:

Lees meer

Ubisoft draait meest succesvolle kwartaal ooit Respawn wil Apex Legends in 120 fps op next-gen consoles laten lopen
38

Reacties op: 'GoldenEye 007-remaster werd tegengehouden door Nintendo'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    hulstpower

    • 10 februari 2021 08:52
    Nooit een nintendo game op een xbox.
    Perfect dark, banjo kazooie, banjo tooie, killer instinct, battle toads, Conker’s Bad Fur Day en zo zijn er nog vele rare games die op xbox zijn uitgekomen die eerst op nintendo consoles was.
    Zag laast wel een video over golden eye en het had er iets mee te maken dat de rechten van de game verdeeld was onder 15 bedrijfen en dat dat een probleem was.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Exalian-1

    • 10 februari 2021 09:05
    @hulstpower Maar dat zijn allemaal titels die Xbox pas kreeg op de XboxOne, en we hebben het nu over een game die bedoeld was voor de X360.
    Dus ik denk dat Nintendo later er geen issue meer mee had. Volgens mij was ook altijd het bericht dat het niet perse aan Nintendo lag, maar meer aan de vele bedrijven die de rechten hadden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • MikkelR1

    • 10 februari 2021 09:12
    @Exalian-1 Zeer aannemelijk inderdaad, Microsoft heeft andersom ook genoeg terug gedaan door games te releasen op de Switch en in Super Smash te laten verschijnen. Dus ze zullen er niet meer hetzelfde tegenover staan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 10 februari 2021 09:18
    @Exalian-1 Dat is dus niet zo.
    Bijna elke game die ik net noemde was op de 360 uitgebracht al en met rare replay naar xbox one ook weer.
    Zo heb je dus bepaalde spellen op rare replay wat 360 versie is en een xbox one versie.
    En zoals ik zei de rechten van de game lagen bij zo 15 bedrijven en niet alleen dus rare, nintendo en filmstudio want vroeger hoorde ik dat het kwam omdat de rechten waren verlopen en de film rechten op james bond games bij ea lag ondertussen.
    Kan alleen helaas niet meer vinden waar ze het er over hadden dat de rechten bij 15 bedrijven lag.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Exalian-1

    • 10 februari 2021 09:52
    @hulstpower @hulstpower Je hebt gelijk. Ik was de XBLA remakes van een paar van deze titels vergeten. Maar de rest zat enkel in de Rare Replay collectie die op XboxOne uit kwam.
    Dit zijn overigens wel allemaal titels die van Rare zelf zijn (zoals MichelMusters ook aan geeft), en Nintendo hun bij de overname het recht gaf deze weer zelf uit te brengen op andere platformen (behalve hun eigen IP's zoals DonkeyKong).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 10 februari 2021 14:53
    @Exalian-1 dat klopt meeste was op xbox one voor het eerst dankzij rare replay

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 10 februari 2021 09:18
    @hulstpower Dat zijn franchises die Rare tijdens de overname heeft meegenomen en geen eigendom van Nintendo waren. Spellen als Conker en Perfect Dark zijn ook door Rare zelf uitgegeven op de N64. Ook Battletoads was van Rare zelf. Banjo-Kazooie niet trouwens, die is volgens mij door Nintendo uitgegeven, maar daar is vast over onderhandeld tijdens de overname.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 10 februari 2021 09:25
    @MichelMusters Ja maar golden eye is ook geen ip van nintendo en daarom ook nooit daarna naar een nintendo console gekomen. De rechten van deze game zijn zoverdeel dat het waarschijnlijk nooit naar de console komt officeel helaas. Maar het ging er niet om wie de uitgever was alleen dat deze games toen ze uitkwamen ex op nintendo consoles kwam en dat ik daarom de uitspraak niet geloof dat nintendo deze game tegenhield.
    Denk het verhaal wat ik hoorde dat de rechten bij zoveel bedrijven ligt dat het daarom een probleem veroozaakt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 10 februari 2021 09:50
    @hulstpower GoldenEye is geen Nintendo-IP, maar Nintendo is als uitgever van het origineel wel één van de rechthouders, is het punt dat ik probeer te maken. De andere partijen waren allemaal akkoord, het was Nintendo die vlak voordat het spel af was meldde dat het feestje toch niet doorging, als we de persoon in kwestie mogen geloven.

    Niet dat dat niet hun goede recht is hoor. Maar just saying.

    Mijn oorspronkelijke reactie ging over het feit dat je diverse Rare-games noemde die op Xbox-consoles zijn verschenen. Dat komt omdat die IPs eigendom van Rare/Microsoft waren en dus niet Nintendo.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 10 februari 2021 09:59
    @MichelMusters
    Nintendo was missschien uitgever maar in de tijd dat ze dus deze game weer naar 360 wilden brengen lagen de rechten van bond weer bij EA.
    In het verleden heb ik gehoord dat golden eye nooit meer is uitgebracht ook niet op nintendo consoles omdat de rechten van bond een zooitje zijn en vooral bij deze game.
    Maar wat er allemaal van waar is ik weet het niet percies.
    Geloof alleen niet dat Iwata het tegen hield.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 10 februari 2021 10:04
    @hulstpower Ik heb het gevoel dat we nu in rondjes blijven praten, haha. Niemand weerlegt dat de rechten van Bond inmiddels ergens anders lagen - dat was toen al bekend, aangezien er diverse Bond-games door een andere uitgever werden gepubliceerd - het gaat om het feit dat de ontwikkelaar in het nieuwtje claimt dat alle partijen behalve Nintendo akkoord waren omtrent de remaster. Of dat zo is, kan ik zelf niet checken natuurlijk, maar dat zegt de ontwikkelaar in kwestie in ieder geval.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 10 februari 2021 10:52
    @MichelMusters Ja laten we niet in rondje lopen.
    Bedoelde alleen er gaan al sinds de release van deze game verhalen waarom rare nooit een deel 2 maakte en waarom de remaster nooit was uitgekomen op nintendo of xbox platfrom. Ken ook nog verhalen van toen dat ze zeiden dat de rechten tijdelijk was en toen bij ea lag en ze dus de game niet meer mochten uitbrengen wat er allemaal waar van is heb geen idee.
    Maar hoor wel heel vaak dat de verhalen bij meerdere partijen lag en dat daar veel partijen moeilijk deden over release en niet alleen nintendo ook de film studio.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Pascal08

    • 10 februari 2021 09:54
    @hulstpower Even serieus he, je zou even moeten kijken hoe Nintendo in het verleden heeft gehandeld richting bepaalde gamers en Youtubers ook hun manier van verkoop en aanbod is enigszins “apart” te noemen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 10 februari 2021 10:03
    @Pascal08 Ja daar heb je gelijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Exalian-1

    • 10 februari 2021 08:57
    Laat ze nu weer om de tafel gaan zitten voor een release op Xbox en Switch. :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 10 februari 2021 09:43
    Goede zet van Nintendo geweest. Sommige spellen moet je gewoon laten rusten. Het zal nooit meer het gevoel geven als toen. Ik wil de zure Simon niet uithangen maar alle remakes ( Battletoads, Street of Rage) die zijn uitgebracht halen niet het niveau van toen. Rare heeft een hele grote stap terug genomen na de overname. Kameo, sea of thieves haalde niet het niveau die rare haalde met bijv donkey Kong country. En met de nieuwe ip lijken ze niet te weten wat ze willen het is al een tijdje stil rond Everwild. Laat het verleden rusten en focus op nieuwe dingen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 10 februari 2021 09:51
    @Roy36NL Omdat wij niet weten wat everwild is wil neit zeggen dat Rare niet weet wat everwild moet worden of is.
    Ik kijk zelf heel erg uit naar everwild maar het kan altijd natuurlijk tegen vallen en sea of thieves is een groot succes kwa spelers niet mijn game maar goed genoeg mensen die het spelen.
    Kameo was leuk toen als launch game en daarna moest rare kinect games maken en laten we het daar maar niet over hebben. Of rare terug komt het ninveau wat het ooit was dat denk ik niet maar everwild laat wel potentie zien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 10 februari 2021 10:03
    @hulstpower mensen die het spelen, omdat het op de gamepass staat en dat zijn vooral irritante kinderen die alleen maar in de weg lopen heb een keer een sessie bij me neefje gekeken wat een belabberde game. En mag zeker niet in de schaduw staan van games die rare vroeger maakte

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 10 februari 2021 10:04
    @Roy36NL Heb het ook gespeeld maar geen kinderen tegen gekomen.
    En op steam was de game ook populair dus om te zeggen dat men het alleen speelt omdat het in gamepass staat is beetje kort door de bocht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 10 februari 2021 10:39
    @hulstpower als jij vind dat sea of thieves en kameo de magie aantikt die rare voor de overname had mag jij dat vinden ik vind sea of thieves en kameo Rare onwaardige games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.