Nieuws
The Callisto Protocol

Glen Schofield verdedigt crunch in inmiddels verwijderde tweet

Het werd hem kennelijk te heet onder de voeten

Geschreven door Jari Klapwijk op
Glen Schofield gaf op Twitter een inkijkje in het ontwikkelproces van The Callisto Protocol. Even later verwijderde de oprichter van Striking Distance Studios omdat het er sterk op leek dat hij een crunchcultuur verdedigde.

"Ik praat alleen over de game tijdens evenementen", staat in de tweet. "We werken zes à zeven dagen per week, niemand dwingt ons. Uitgeput, vermoeid, covid, maar we werken. [..] Dagen van 12-15 uur. Dit is gaming. Hard werken. Werken tijdens je lunch of avondeten. Je doet het omdat je ervan houdt." Daarmee doelt hij op de ontwikkeling van de horrorgame The Callisto Protocol. 

Bloomberg-journalist reageerde verbolgen op de tweet van Schofield. "Dit, van een studiohoofd, is de definitie van crunchcultuur. Natuurlijk wordt niemand 'gedwongen' om een gestoorde hoeveelheid uren te werken. Maar stel je de gereduceerde bonussen en de kleinere kans op promoties voor, als je het niet doet", laat hij weten.

"'Je doet het omdat je ervan houdt.' Gewapende passie. Dit is waarom mensen een burn-out krijgen van gaming. [..] Wat een raar toeval dat de man die opschept over zes tot zeven dagen per week, twaalf tot vijftien uur per dag, degene is die de salarissen en titels bepaalt [en bepaalt of je je baan houdt," voegt hij eraan toe waarna hij medewerkers van de studio oproept om zich bij hem te melden. 

Schofield reageert via Twitter op de aantijgingen. "Iedereen die me kent weet hoe gepassioneerd is ben over de mensen waarmee ik werk. Eerder tweette ik over hoe trots ik was over de moeite en de uren die mijn team erin steekt. Dat was fout. We waarderen de passie en creativiteit, niet de lange uren. Het spijt me voor het team als het wel zo overkwam."

Dit artikel delen:

Lees meer

Phil Spencer: 'Call of Duty blijft nog een paar jaar speelbaar op PlayStation' Valve werkt aan meerdere games, nieuwe Half-Life-content in het verschiet
3

Reacties op: Glen Schofield verdedigt crunch in inmiddels verwijderde tweet

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Mmo-veteran

    • 4 september 2022 18:01
    Tjah snap wel wat hij zegt, er zijn gewoon bepaalde beroepen waar lang doorwerken soms nodig is. In de film industrie is dit niet veel anders, worden ook draaidagen gedraaid van 10 uur en meer zelfs.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    poklaan

    • 4 september 2022 20:19
    "nobody's forcing us"

    Aldus de baas die dit bepaald. En zelfs als ze niet echt gedwongen worden, dan nog is er een extreem dikke kans dat de mensen die die belachelijk uren niet maken niet in aanmerking komen voor een promotie of opslag, en als de financien wat tegenzitten en er daardoor mensen moeten vertrekken zijn die mensen waarschijnlijk de eerste die ontslagen worden.

    Maar wel aardig van Glen Schofield dat hij publiekelijk bevestigd geen respect voor zijn werknemers te hebben, weten alle ontwikkelaars in de toekomst ook weer welke studio ze als de pest moeten vermijden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    gamerlezer

    • 5 september 2022 08:19
    Als je als team een passie en liefde hebt voor je game kan ik me voorstellen dat je er meer en makkelijker tijd in steekt. En een teamhoofd van een team waar de hierarchie niet zo sterk is kan dat best zo voelen als mede teamlid. Aan de andere kant moet je denk ik juist waken voor de gezondheid van je team, zonder daar ook weer in door te slaan. Van een beetje harder werken ga je echt niet dood.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.