Geweldadige tieners door games | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Jasper mailde mij een intere ant artikel, omdat de new ubmit nog niet ingebouwd is .Dit is het zoveelste artikel over geweld in games, en de invloed van dit geweld op de arme kinderzieltjes. Ditmaal is het weer eens wetenschappelijk bewezen, zo meld de Telegraaf dat games daadwerkelijk invloed hebben op onze jeugd. Een aantal opmerkelijke punten uit het stukje:

Middelbare scholieren zijn onderzocht, maar van welke leeftijd?

Er wordt hier een leeftijd van vier tot acht jaar genoemd. Wie laat zijn vierjarig kind Soldier of Fortune spelen?

De computer bedreigt het sociale leven van de kinderen, toch hoor ik steeds vaker dat veel mensen andere mensen via het internet ontmoet hebben...

Er hebben maar 204 scholieren meegedaan, die allemaal in dezelfde buurt wonen, waardoor andere factoren ook een rol kunnen spelen.

LONDEN - Computerspelletjes met veel geweld roepen bij tienerjongens extra agre ie op. De spelletjes gaan ten koste van normale vriendschappen. De computer wordt door deze groep jongeren steeds vaker gezien als hun nieuwe vriend, hetgeen hun sociale gedrag negatief beïnvloedt en de maatschappij gevaarlijker maakt.

Dat blijkt uit een Engels onderzoek van John Colwell van de Middlesex Universiteit onder 204 scholieren van een middelbare school in Noord-Londen. Kinderen werden naarmate zij langer met gewelddadige computerspelletjes speelden steeds agre iever. Zij schreeuwden meer, duwden andere kinderen eerder opzij en sloegen erop los. Scholieren, die slechts af en toe deze spelletjes gebruikten, veranderden hun gedrag amper.

Het onderzoek ondersteunt volgens Colwell de gedachte dat computerspelletjes met veel geweld één van de factoren zijn waarom de hedendaagse jeugd zo agre ief is en relatief vaak met criminaliteit in aanraking komt. Psycholoog Mark Griffiths van de Nottingham Trent Universiteit ziet in de resultaten een bevestiging van zijn studie onder kinderen van vier tot acht jaar. Zijn onderzoek toonde aan dat redelijk gewelddadige spelletjes op de computer leidde tot een behoorlijke toename van agre ief gedrag.

Ook recente Amerikaanse studies wijzen in de richting dat gewelddadige computerspelletjes veel agre iever gedrag uitlokken dan bijvoorbeeld gewelddadige tv-series of films. De uitkomsten van de onderzoeken worden in de Verenigde Staten serieus genomen omdat daar de laatste jaren een enorme toename van geweld onder jongeren valt te constateren.

Als voorbeeld wordt de slachting op de Columbine middelbare school in Colorado genoemd. Eric Harris en Dylan Klebold vermoordden twaalf medescholieren en een leerkracht in koelen bloede voordat zij zichzelf doodschoten. Onderzoek wees uit dat zij fervente fans waren van agre ieve videospelletjes.Kort gezegd, lijkt mij het onderzoek een klein beetje overdreven, maar er zal vast wel een kern van waarheid in zitten. Maar er staat niet voor niets met koeienletters '18 jaar en ouder' op de Soldier of Fortune doos...


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou