De relatie tussen uitgevers en ontwikkelaars kan wel eens moeizaam verlopen, maar meestal blijft dit binnen de deuren van de betrokken bedrijven. Soms lopen de spanningen echter zo hoog op dat dit niet het geval is en ontwikkelaar en uitgever publiekelijk botsen, zoals nu het geval is met Take Two Interactive en 3D Realms. Onlangs maakte Take Two bekend 5,5 miljoen dollar van de winst af te schrijven vanwege de verlengde ontwikkeltijd van DNF. Vorige maand vertelde Take Two CEO Jeff Lapin tegen analysten dat het bedrijf afwachtte en hoopte dat 3DRealms het spel zou afmaken.The issue seems to be the age-old one of art vs. business. 3D Realms knows it has high expectations to live up to. As a result, its employees religiously recite the mantra "when it's done" when asked in various forums when the game will be released. Take Two believes that a five-year development cycle is more than enough time to complete a game – even one that changed its graphics engine mid-stream. Een dag later reageerde George Broussard van 3D Realms met "Take Two needs to STFU imo.". Volgens de medeoprichter van de ontwikkelaar wil men alleen maar aan het spel werken, zonder drama en hype. Paul Jobling van Eutechnyx laat weten dat het zeer bijzonder is dat de zaak op dit moment aan het escaleren is.