Nieuws
Xbox Series X

Gerucht: Xbox Lockhart heeft dezelfde CPU als Series X

Wel andere GPU en CU count

Geschreven door Jolien Mauritsz op
De Xbox Lockhart, de mogelijke goedkopere versie van de Xbox Series X, heeft dezelfde CPU als de Xbox Series X. Dat zegt The Verge-journalist Tom Warren op Twitter.

Vorige week had Tom Warren nog gezegd dat de Lockhart een iets langzamere CPU (processor) had dan de Xbox Series X. Nu meldt hij dat de goedkopere Xbox-console, die overigens nog niet bevestigd is, toch krachtiger is dan gedacht. Volgens Warren heeft de Lockhart namelijk dezelfde CPU als de Xbox Series X, maar wel een andere kloksnelheid en capaciteit van de GPU (videokaart) dan de Series X. De tweet van Warren is hieronder te bekijken.

De Xbox Lockhart is nog niet officieel aangekondigd door Microsoft. De Xbox Series X moet ergens eind dit jaar uitkomen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Win de exclusieve Ellie Edition van The Last of Us: Part 2! Ori and the Will of the Wisps voorlopig niet naar Switch
16

Reacties op: Gerucht: Xbox Lockhart heeft dezelfde CPU als Series X

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    darkmanwls

    • 29 juni 2020 15:08
    Voor degenen die nu denken {als het dezelfde cpu is, waarom dan niet gewoon net zo snel laten draaien?
    Omdat ie dan ook warmer wordt en dus betere koeling moet hebben, en daar zal op bespaard zijn voor deze goedkopere versie.
    Gebeurd in pc land ook veel hoor.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 29 juni 2020 15:46
    @darkmanwls goeie toevoeging!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    CroniC

    • 29 juni 2020 15:50
    @fonsrutte

    Scrap that.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 29 juni 2020 15:48
    @darkmanwls zal die zelfde CPU als series x hebben en gpu van one x.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    CroniC

    • 29 juni 2020 15:49
    @darkmanwls
    CPU is net zo snel als van de Series X. Dat is letterlijk wat hij tweet.
    De GPU zal kleiner en/of zuiniger zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 29 juni 2020 17:30
    @CroniC Zag t effe verkeerd, artikel verwoord het ook beetje vreemd.
    Blijft een feit dat het vaker gebeurd dat een goedkoper product soms gewoon de exact zelfde chips heeft als een duurdere, die alleen wat langzamer draaien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 30 juni 2020 11:01
    @darkmanwls Heb je een voorbeeld?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 30 juni 2020 16:52
    @denver De GTX 1060 heeft dezelfde GPU als de GTX 1080, alleen met de helft van de cores uitgeschakeld. namelijk de GP104

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    clandestine666

    • 29 juni 2020 17:22
    Als de prijs ernaar is misschien wel een goeie budget oplossing om toch de Xbox exclusives mee te krijgen.. Eerste keus blijft voor mij de PS5 met discdrive en daarna een eventuele PSVR 2. Best slim van Microsoft om een goedkoper alternatief aan te bieden voor de vast prijzige XboxSeriesX. Ik verheug me nu al op alle comparison video's op YT..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 29 juni 2020 18:23
    @clandestine666 geruchten zijn dat series x goedkoper word dan ps5.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 29 juni 2020 20:57
    @hulstpower Er zijn altijd geruchten. en totdat de bedrijven het officieel bevestigen blijft het dat ook.
    Plus dat, tenzij het echt om honderden euro's verschil gaat de prijs voor mij niet de doorslag is wat ik koop.
    Playstation heeft meer exclusives die mij aanspreken en ik kan xbox games op mn pc spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 30 juni 2020 18:46
    @darkmanwls ik deel je mening maar dat Sony deze generatie de betere games heeft zegt niet dat dat weer gaat gebeuren. En geruchten zijn dan series x flink goedkoper word dan ps en dit heeft Phil Spencer ook al gezegd niet precies zoals ik het nu zei maar goed. Misschien dat Sony daarom ook de discless heeft gemaakt. Ik koop altijd beide maar sinds dolby atmos en gamepass en elite controller speel ik op one x het meeste. Maar geef toe Sony heeft deze generatie de betere games gehad.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 30 juni 2020 20:10
    @hulstpower al kost de series X een tientje. Het heeft voor mij geen enkele zin er een te hebben. Plus dat wat Xbox aan exclusives heeft inmiddels 3 generaties lang boeit mij totaal niet. En die paar games die dat nu wellicht wel doen speel ik wel op pc.
    Dat is uiteraard voor iedereen anders, maar voor mij persoonlijk is er totaal geen reden om de nieuwe Xbox te kopen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 30 juni 2020 20:28
    @darkmanwls dat kan he ieder ze keuze denk dat je ook geen spijt krijgt met ps ex en als je die van xbox op je pc kan spelen kan je er nog steeds van genieten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    clandestine666

    • 30 juni 2020 15:05
    @hulstpower Ja, weet ik, maar ik ga sowieso voor PS5 als primaire console om diverse redenen. Alleen zeer benieuwd naar de nieuwe Halo, vandaar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Xymie

    • 30 juni 2020 09:58
    Ik denk dat de aanname dat het verschil tussen de Xbox One S en Xbox One X gelijk zijn als het verschil tussen de Xbox Series S en Xbox Series X. Wat dus in zou houden dat beide consoles helemaal gelijk zijn (op elk punt, dus ook SSD snelheden) behalve de GPU. Die ongeveer 3 a 4x minder krachtig zou zijn (1k vs 4k).

    Vooral de GPU is duur in de Series X, de rest valt mee (daar ze niet zo'n extreem dure SSD erin hebben zitten zoals bij de PS5), hierdoor zou er best eens 200 a 250 euro prijs verschil kunnen zitten in het wel of niet in 4k game'n.

    250/300 voor de Series S (Full HD) en 500 voor de Series X (4k)
    400/450 voor PS5 digital (4k) en 500 voor de PS5 (4k)