Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Nieuws

'Geen tutorials in Horizon: Zero Dawn'

Spelers worden niet bij het handje gehouden

Geschreven door Michel Musters op
Er zitten geen tutorials in Guerrilla Games' Horizon: Zero Dawn. Spelers moeten zelf op ontdekkingstocht gaan om het spel te leren spelen. Dat meldt art director Jan-Bart van Beek in een interview met Videogamer.

"We stoppen geen tutorials in de game, we gaan je niet vertellen hoe je op de robots moet jagen of hoe je er interactie mee hebt. Je moet echt zelf op onderzoek uitgaan en via trial and error er achter komen", aldus Van Beek.

Volgens Van Beek moeten spelers de robots van een afstandje observeren om hun gedrag te leren. "Je bent een beetje David Attenborough die in de bosjes zit en deze wezens bestudeert om hun gedrag te leren, en te kijken hoe je hun gedrag voor je eigen gewin kunt gebruiken."

Verder laat Van Beek weten dat Guerrilla niet het verhaal en de achtergrond van het spel uit de doeken gaat doen via interviews of trailers. In de game is de wereld zoals wij die kennen verloren gegaan, maar hoe dat zo is gekomen, moet de speler zelf ondervinden. 

Gamer.nl heeft vanmiddag een preview online staan van Horizon: Zero Dawn.

Bron: Videogamer

Dit artikel delen:

Lees meer

Forza 6 zonder Clarkson, wel met Hammond en May E3 2015: Star Wars: Battlefront (hands-on)
6

Reacties op: 'Geen tutorials in Horizon: Zero Dawn'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Vovelic

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Lijkt mij heel vet. Ik hou van games waarin je zelf moet ontdekken en hoop dat het verhaal diep gaat.

    De stijl vind ik ook echt heel vet en origineel. Als toevoeging hoop ik dat het een co-op modus heeft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MacBlade

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Ik denk zomaar dat dit een hele vette game gaat worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • icewolf

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Ik was erg onder de indruk van de presentatie op de E3. Ik ga nauwlettend Horizon volgen, want dit kan nog een geweldig game worden! Goede keuze om geen tutorails in de game te stoppen. Dit komt de beleving en de moeillijkheidsgraad te goede.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • geert1

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Qua nieuwe IP's vind ik dit de meest veelbelovende van deze E3. Die combi van prehistorische en futuristische elementen maakt een vrij originele setting waar je veel mee kunt doen. Als er een goed plot blijkt te zijn, dan kan dit iets bijzonders worden. De gameplay lijkt alvast erg tof, zoals het kunnen oppakken van delen van de robots die je eraf schiet en dan zelf kunt gebruiken als wapen. Ook lijken de omgevingen deels vernietigbaar, en het spel schijnt behoorlijk wat RPG-elementen te hebben. Ik verwacht crafting, skill-keuzes, upgrades, enz. Vet!

    Mooi dat het spel de speler vrij laat en niet te veel bij de hand neemt. Ik ben erg benieuwd naar meer over dit spel, maar waardeer het ook als ze niet alles via trailers al laten zien. Het zal nog wel even duren voordat Horizon af is. Er wordt al sinds 2011 aan gewerkt, maar Guerilla heeft gezegd dat dit hun grootste game ooit is, dus ik hoop dat het ze lukt om 'm in 2016 uit te brengen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aurulion

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Dit is voor de grote uitspringer van de E3. Heel interessant concept. Vind het top dat de game gewoonweg geen Tutorial gaat krijgen! Lekker friemelen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Cor9

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Een tutorial dient normaal gesproken om de speler bekend te maken met de controls en basis gameplay mechaniek. Dat is in mijn ogen iets anders dan informatie over hoe je je vijand het beste kan verslaan (waar het in dit artikel over gaat). Voorbeeld: de Dark Souls games bevatten wel redelijk uitgebreide tutorials, maar geven je eigenlijk amper info over hoe je die gamemechaniek het beste kan gebruiken op de verschilende vijanden. Dat mag je zelf uitvogelen. Ik denk dat Horizon iets soortgelijks gaat doen. Alhoewel ik hoop dat het niet zo extreem is als in de DS games: de combat in die games is echt puur gebaseerd op informatie, en niet zozeer op reflexen/combo's/skills van de speler. Het werd daardoor een trial and error aangelegenheid met als enige doel de patronen en aanvallen van vijanden te ontdekken.

    Tot zekere hoogte moet je dat inderdaad aan de speler overlaten maar er moet gewoon een goede balans zijn tussen experimenteren en beloning (in de vorm van succes). De DS games hadden die balans niet en lijken daarom meer op een grind-festijn dan een game die experimenteren en beheersing van de gameplaymechaniek beloont. Het zijn games die op een geforceerde manier vereisen van de speler om veel tijd in de game te steken. Ander voorbeeld is Ninja Gaiden voor de xbox: die game was ook moeilijk en het kostte veel tijd om die game uit te spelen, maar die game vereiste juist een hele geavanceerde beheersing van de combatmechaniek (ook wel kennis over vijanden en partonen zoals in DS, maar in mindere mate). Ik hoop dat Guerilla een mooie balans kan slaan tussen beide stijlen.

    Wat betreft tutorials: klassieke tutorials zitten helaas nog in vrijwel elke game, terwijl ze helemaal niet meer nodig zijn, aangezien vandaag de dag 99% games in een bepaalde genre precies dezelfde controls en basis gameplay mechaniek hebben (google 'How design trends ruin great games'). Deze game is in dat opzicht geen uitzondering afgaande op de gameplay, maar zal in tegenstelling tot de titel van dit artikel hoogstwaarschijnlijk wel gewoon een klassieke tutorial bevatten. Dat neemt natuurlijk niet weg dat de game er heel mooi uitziet en de potentie heeft om gewoon een heel goede game te worden!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.