Persson heeft een drietal ideeën die hij graag zou willen uitwerken, waarvan een ruimtesimulatie bovenaan de lijst staat. Daarnaast zou hij graag een stadsimulatie of een fantasyvoetbalmanager willen maken. "Ik heb meerdere ideeën", vertelt Persson. "Het is een heen en weer. Het stoort me hoe weinig ruimtesimulatiespellen er op de markt zijn. En die spellen die er zijn, missen ook nog eens het doel: ze zijn leuk, maar zelfs Elite 2, een geweldig spel, was niet wat ik zocht. Dat wil ik dus echt maken, maar dat wordt een hoop werk, enorm nerderig en zal waarschijnlijk niet goed verkopen. Hopelijk kan ik andere mensen hier ervan overtuigen dat ze eraan willen werken."

"Dan heb ik nog dit rare stadsimulatie-idee, een soort De Sims met één personage", vervolgt Persson. "Je bent een enkel persoon in een stad die simpelweg leeft. Het zou geen super realistische stadsimulator zijn – het is mijn kijk op wat het echte leven inhoudt."

Het derde idee van Persson geeft hij liever niet prijs. "Uhm… Ja. Ik zou hier waarschijnlijk niet over moeten praten aangezien iemand het idee zou kunnen stelen, maar wat maakt het ook uit. Het is zoiets als een voetbalmanager, maar dan met fantasyhelden. Als je een trol en een goblin in hetzelfde team hebt zou het wel eens kunnen zijn dat de trol de goblin opeet. Dat soort dingen."

Scrolls

Momenteel werken Persson en zijn medewerkers van Mojang Specifications aan twee projecten. Zo werkt Persson zelf aan Minecraft, dat voor het eind van dit jaar af moet zijn, en werkt een ander team binnen zijn studio aan Scrolls. Scrolls is een combinatie van een trading card-game, role-playing-game en bordspel waarin de speler de rol van een magiër aanneemt. Het doel is om door middel van magische boekrollen, scrolls, een leger op te roepen en deze op tactische wijze op het speelveld te plaatsen.