Een van de grote veranderingen in Age of Mythology ten opzichte van Age of Empires II was de aanwezigheid van god powers. Door het gebruik van deze magische krachten kon het verloop van het spel een heel andere wending krijgen. Hoewel ze een toevoeging voor AoM waren, zullen ze niet in Age of Empires III zitten, zo heeft het ontwikkelteam bekend gemaakt. Het zou simpelweg niet realistisch zijn. Toch heeft Ensemble Studios een aantal van de beste features uit AoM in Age of Empires III verwerkt, zoals het kiezen van de beschavingen en bonussen die bij elke beschaving horen.Have you taken any lessons or features from the Age of Mythology series that you'll be applying to Age of Empires III?

Street: We've learned that large, bold features are worth dozens of smaller, nuanced ones. Visually, what we learned from Age of Mythology was to have some spectacular effects, so for example you'll see some impressive damage from a battery of cannons, and the new mortar bombardment of forts is going to be jaw-dropping.

Another lesson we learned in Age of Mythology was that single-player gamers really want a good story with interesting characters and situations. So the single-player campaign in Age of Empires III will have more in common with that of Age of Mythology than Age of Kings. In dit uitgebreide interview vertelt Greg Street wat RTS liefhebbers in de tweede helft van 2005, wanneer Age of Empires III zou moeten uitkomen, te wachten staat.

Met dank aan punisher007 voor het melden van dit nieuws.