Gears of War begon als Battlefield-achtige shooter | Gamer.nl

Gears of War begon als Battlefield-achtige shooter | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Gears of War had een heel andere richting en titel, namelijk Unreal Warfare, meldt Golding in een interview met GamesTM. De focus lag op grootschalige multiplayergevechten met een mix van grondtroepen en voertuigen. "De game had cla es, mechs en de focus lag op multiplayer... totdat Cliff Bleszinski Medal of Honor speelde en zei 'nee, singleplayergames zijn het helemaal nu!'."

De naam veranderde in Warfare en werd vertoont op de Game Developers Conference in 2002. Vier soldaten verkenden de catacomben op een sci-fi planeet, wat later vorm gaf aan de Locust Cave-expedities. Jerry O'Flaherty, art director van Gears of War, herzag veel van de bestaande aspecten om de huidige iconische uitstraling aan de game te geven. Bleszinski gaf aan dat de game meer 'in Schwarzenegger-territorium gleed' dan de bedoeling was.

"Het team van Unreal werkte in 2001 aan de eerste versie, als een multiplayergame, en Gears kwam uit in 2006. Het nam vijf jaar in beslag om het project zo anders te maken", meldt Golding.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou