Gears of War had een heel andere richting en titel, namelijk Unreal Warfare, meldt Golding in een interview met GamesTM. De focus lag op grootschalige multiplayergevechten met een mix van grondtroepen en voertuigen. "De game had classes, mechs en de focus lag op multiplayer... totdat Cliff Bleszinski Medal of Honor speelde en zei 'nee, singleplayergames zijn het helemaal nu!'."

De naam veranderde in Warfare en werd vertoont op de Game Developers Conference in 2002. Vier soldaten verkenden de catacomben op een sci-fi planeet, wat later vorm gaf aan de Locust Cave-expedities. Jerry O'Flaherty, art director van Gears of War, herzag veel van de bestaande aspecten om de huidige iconische uitstraling aan de game te geven. Bleszinski gaf aan dat de game meer 'in Schwarzenegger-territorium gleed' dan de bedoeling was.

"Het team van Unreal werkte in 2001 aan de eerste versie, als een multiplayergame, en Gears kwam uit in 2006. Het nam vijf jaar in beslag om het project zo anders te maken", meldt Golding.