"Als er een nieuwe Gears of War-game komt, verschijnt deze voor de volgende generatie consoles, wanneer dat ook moge zijn", zegt Capps. "Als iemand het weet, vertel het mij alsjeblieft! Het is vier of vijf jaar verder, denk ik."

Epic is al zeven jaar bezig met de Unreal Engine 4, die voor deze volgende generatie hardware ontwikkeld wordt. Capps is bang dat de grafische engines van de huidige generatie de overstap naar de volgende generatie spelcomputers niet kunnen maken.

Gears of War 2 goedkoper

Capps meldt ook dat Gears of War 2 minder kostte om te maken dan het origineel. Het team dat aan het vervolg werkte was dan wel groter dan bij het eerste deel, maar de ontwikkeltijd was korter. "We horen over budgetten van rond de 25 miljoen dollar... en Epic is zo niet." Volgens Capps werken er zo'n 50 a 60 mensen aan elke game van de studio.

Volgens Capps is het voor zowel Epic als andere studio's een voordeel dat het bedrijf aan een eigen engine werkt. "Elke ontwikkelstudio wenste dat het tijd had om in betere middelen te investeren. Wij investeren een hoop in het effectiever maken van onze teams en we kunnen dat doen omdat we honderden andere teams ook effectiever maken [via onze engine]."