Op de vraag hoe moeilijk het is om dingen toe te voegen, te verwijderen en te behouden wanneer je een spel ontwikkelt, antwoordde Fergusson: "Een deel van het proces is het constante meer, meer, meer willen doen. Toen we Gears of War 2 maakten hadden we een 'nieuw, beter, meer'-proces'."

"Nu we van deel 2 naar 3 gaan voegen we minder toe. We hebben het proces veranderd naar NMBL; new, more, better, less [nieuw, meer, beter, minder]", legt Fergusson uit. "We kwamen erachter dat we bepaalde dingen wilden reduceren. Maar wanneer je je realiseert dat dit het laatste deel [van de Gears of War-reeks] is, denk je al snel: 'Laten we gewoon zo veel mogelijk erin proppen' - maar zo werken we niet. We hebben ons altijd gericht op kwaliteit en afwerking en we weten dat elke feature die je toevoegt betekent dat je de andere features minder goed afwerkt." Volgens Fergusson moet je als ontwikkelaar je goed realiseren wat de kern van een game is en niet zomaar een verzameling van willekeurige elementen maken.

Gears of War 3

In Gears of War 3 neemt Marcus Fenix samen met Dom Santiago het weer op tegen de locust die de mensheid en zijn eenheid van trouwe soldaten, Delta Squad naar de afgrond hebben gedreven. De laatste stad van de mensheid is vernietigd en de strijd om te overleven is harder dan ooit geworden.