Nieuws

Garantiebeleid Sony, Microsoft en Nintendo onder vuur

Federal Trade Commission geeft bedrijven zes weken om garantie aan te passen

Geschreven door Michel Musters op
De Federal Trade Commission (FTC) heeft zes bedrijven, waaronder Nintendo, Microsoft en Sony, zes weken gegeven om de garantie op hun consoles aan te passen.
De Amerikaanse organisatie die consumenten beschermt heeft besloten dat het garantiebeleid van de bedrijven illegaal is. De consoles bevatten stickers waarop staat dat wanneer ze verwijderd worden - bijvoorbeeld bij het openmaken van de consoles om ze te laten repareren - de garantie vervalt.


Naast Microsoft, Sony en Nintendo maken ook Asus, Hyundai en HTC gebruik van deze stickers. De stickers gaan tegen het principe van de in 1975 vastgelegde 'Magnuson-Moss Warranty Act' in. Deze wet meldt dat geen bedrijf dat producten duurder dan 5 dollar verkoopt, restricties op het repareren van deze producten mag plaatsen.

De website Motherboard is achter de uitspraak van de FTC gekomen door gebruik te maken van de Freedom of Information Act, de wet in de Verenigde Staten die stelt dat dergelijke uitspraken en documenten gedeeld moeten worden met de wereld. De FTC heeft bedrijven begin april via een brief verwittigd. De organisatie kan de bedrijven echter niet dwingen om hun garantiebeleid aan te passen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Lumines Remastered uitgesteld naar juni Review: Oculus Go
7

Reacties op: Garantiebeleid Sony, Microsoft en Nintendo onder vuur

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Jumpman

    • 2 mei 2018 10:08
    Ehh oké? Ze krijgen 6 weken de tijd maar kunnen ze niet dwingen…. Dus die 6 weken gaan om en dan? Lijkt me tamelijk doelloos als ik dit zo lees.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • kivanco

    • 2 mei 2018 10:58
    Maar als die stickers worden verbannen zie ik elke beunhaas wel zijn eigen console proberen te repareren en als het niet lukt terug sturen via garantie. Er moeten wel voorwaarden verbonden blijven aan garanties

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RavenBlack

    • 2 mei 2018 11:19
    Nooit problemen gehad met MS, ze hebben ooit een console gerepareerd toen die al meer dan een jaar over ze garantie heen zat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • kivanco

    • 2 mei 2018 14:53
    @RavenBlack MS was met 360 wel heel erg gul xD, alleen een telefoontje met dat je controller kapot is was al genoeg om een nieuwe te krijgen. Weet niet hoe ze nu zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Shoney

    • 2 mei 2018 11:26
    Heel eerlijk vind ik dit niet echt een bepaald interessant artikel. Het heeft namelijk nauwelijks of geen invloed op ons Europeanen. De FTC kan beslissen tot ze een ons wegen maar dat raakt ons totaal niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 2 mei 2018 12:28
    Hmm weet niet wat ik er van moet vinden.

    Met Nintendo heb ik nog nooit de klantenservice en garantie service moeten gebruiken gelukkig. Met Sony wel maar oorspronkelijk was de garantie 1,5 jaar afgelopen toch hebben ze hem zonder extra kosten gerepareerd. (ps3)

    Ben het overigens wel eens met @kivanco er moeten nog wel voorwaarden blijven over de garantie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Krytuun

    • 3 mei 2018 23:48
    @coola In de winkel waar ik werkzaam ben heb ik de laatste 3 weken 4 switches terug gekregen een plots niet meer werkende batterij en 1 joy-con. Drie switches waren van release dag, en twee daarvan waren van vrienden.

    Ik heb zelf contact gehad met Nintendo, en hun klanten service is zeer vriendelijk. Maar het is toch wel kwalijk te noemen dat een veelvuldig probleem (op internet staan veel klachten over een plots niet goed werkende batterij) 2-6 weken buiten het jaar garantie, niet worden vergoed door Nintendo.

    Ik ben verzot aan mijn Switch, maar heb toch t gevoel dat ze qua tech iets meer onderzoek hadden moeten doen naar de stevigheid en kwaliteit van hun product.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.