De gamekant van de PC is volgens een artikel op IGN PC, en velen anderen, aan het uitsterven. De oorzaak hiervan wordt vooral bij de lange develop tijd die er in een PC game zit gelegd, ten opzichte van een console game.

Ook de prijs van het systeem wat je nodig hebt om bepaalde games te spelen speelt een grote rol: een jongen van 10 jaar oud zal thuis geen AMD Thunderbird 1000 Mhz met een GeForce2 Ultra hebben staan, eerder zal er naast de TV een N64 of een Playstation staan.

Een goed voorbeeld wat IGN hierbij naar voren haalt is het verschil tussen de verkoop van Sacrifice en WWF Royal Rumble. Het verschil in kwaliteit tussen de games is ontzettend, volgens IGN is Sacrifice WWF Royal Rumble tot de 6e macht. Toch verkocht WWF Royal Rumble 3 keer beter dan Sacrifice, puur omdat de worstel game toegankelijker is. Every effort has been made to avoid making this a "PC versus console" debate. As mature gamers (don't laugh), we acknowledge that there are great games across all platforms. But the strengths and limitations of the PC will be compared and contrasted to those of the current batch of consoles. This simply reflects the reality that the console market exerts some pressure on the PC market, at least in the minds of gamers. Moreover, developers frequently switch between formats. But a lot of the competition for PC games doesn't come just from consoles -- it also comes from other PC games. But we'll get to that in a minute.