Met het ontwikkelen van een game begin je niet zomaar. Na maanden van onderhandelen met potentiele investeerders en eindeloos veranderen van concepten kan je als beginnende studio hopen dat je uiteindelijk mag beginnen met het maken van een game.

Erg belangrijk is een goede tijdsplanning en een afgestemd budget waardoor de kosten zo laag mogelijk worden gehouden. Hiermee zal je namelijk een uitgever/investeerder moeten gaan overtuigen dat jouw game potentie heeft om de volgende TombRaider te worden.

GamaSutra schreef een artikel over wat er allemaal komt kijken bij het maken van een planning en budget:An all too common misconception of scheduling is that writing a schedule is simply filling in the blanks on the fly. Trying to write a schedule with out proper planning and research is a waste of time at best and potentially a great danger to your business. Schedules (like budgets, design documents, and all important documents) come from research and prior planning. If you write a business plan or proposal and gloss over (or make up) the answers, then you doom yourself and your proposal. When a publisher looks at your schedules and budgets, they will spot inconsistencies and errors right away. Mocht je ooit een toekomst voor jezelf in gamesontwikkeling zien dan is het verstandig om dit soort artikelen eens door te lezen. Game-ontwikkeling in Nederland ziet er in ieder geval nog maar somber uit.