World Health Organization erkent gameverslaving | Gamer.nl

World Health Organization erkent gameverslaving | Gamer.nl

De World Health Organization (WHO) erkent excessief gamen met alle negatieve gevolgen van dien als verslaving. Gameverslaving wordt opgenomen in de elfde editie van de 'International Classification of Diseases'.

Op de WHO-website staat de verslaving beschreven.

In deze beschrijving van de WHO geeft het drie kenmerken van gameverslaving:

  • Een gebrek aan controle over hoeveel tijd je spendeert achter een console of pc;
  • Een sterke prioriteit geven aan gamen ten opzichte van andere activiteiten en;
  • Het blijven gamen ook al heeft dit negatieve gevolgen op je leven.

De NOS haalt ook andere invalshoeken aan. Zo zegt een verslavingsdeskundige van de Universiteit Utrecht: "Vaak zijn problemen met familie, vrienden, werk en school doorslaggevend. Gameverslaafde jongeren verliezen intere e in hun omgeving; ze krijgen problemen in de sociale contacten met vrienden en familie."

World Health Organization

Wel is er onenigheid over de besli ing van de WHO. Zo heeft een groep wetenschappers, onder wie verslavingsdeskundige Tony van Rooij, een open brief geschreven. Hierin beargumenteren zij dat de gestelde problemen niet zomaar afgeschoven kunnen worden op een nieuwe stoornis/afwijking, zoals gameverslaving. Er is volgens deze groep onvoldoende onderzoek om dit soort conclusies te trekken.

Op de website van het Trimbos Instituut gaat Van Rooij verder in op deze kwestie: "Games zijn divers, complex en interactief. Hoewel er ontzettend veel publicaties zijn over ‘gameverslaving’ is het onduidelijk welke mechanismen binnen games problemen veroorzaken. Bij bier is er alcohol, bij roken nicotine en bij kan pelen het grote geld en de onzekerheid over een uitkomst. Bij gamen is dit veel minder duidelijk."

Trimbos Instituut
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou