Er is al veel over gesproken en gediscusieerd. Maar met de naderende E3 was het zo langzamerhand toch wel te verwachten dat er meer duidelijkheid over geschept zou worden. Waar we het over hebben? De verschillen tussen de PC en Xbox versies van Doom III. Zowel Gamespot als IGN hebben de Xbox versie nu eindelijk in beweging mogen zien op een pre-E3 presentatie van Activision en beide hebben hun indrukken op papier gezet.

Een opvallend verschil tussen de twee impressies is dat vanuit Gamespot's standpunt er zo goed als geen grafische verschillen lijken te zijn tussen de beide versies, terwijl het verschil volgens IGN toch wel aardig duidelijk is. Hoe het nou dan echt zit met de grafische kwaliteit is dus nog steeds niet geheel duidelijk. Feit blijft echter wel dat Doom III één van de mooiste console games van dit moment is en de Xbox versie er sowieso érg mooi en sfeervol uit ziet.

Bevestigd is wel dat alle bumpmapping en real-time belichtingseffecten in beide versies vrijwel even goed vertegenwoordigd zijn. Hetzelfde geldt ook voor de physics en de animaties van de monsters. Men heeft met de Xbox versie van de game dan ook als doel om van je woonkamer de meest angstaanjagende plek ooit te maken. Dit zeker in combinatie met ondersteund surround geluid en een grote tv.Gamespot:

Activision showed Doom 3 running on the Xbox for the first time publicly at its pre-E3 event in Santa Monica, California, earlier this month. And for those of us who didn't think it was possible, it appears that id and Vicarious Visions have managed to bring the game to the Xbox with no compromises from the visually impressive PC version.

IGN:

The Xbox version is not a port, but is being simultaneously developed by Vicarious Visions, with some minor adjustments to level size and some drop-off in graphic quality (which, again, still looks very good on the 'box).

De multiplayer van de Xbox versie bevat, zoals al eerder was aangekondigd, als enige een co-op optie. Ook de four player deathmatches worden echter ondersteund. Overigens kunnen beide enkel via Xbox Live! gespeeld worden. Splitscreen met deze game is namelijk onmogelijk, gezien het spel de Xbox al tot het uiterste van zijn kunnen perst met één enkel scherm.

Een klein offer wat de Xbox versie wel moet maken ten opzichte van de PC versie is enige aanpassing in het formaat van sommige levels. Dit wordt veroorzaakt door het kleinere beschikbare geheugen van de console. Ondanks dit is de Xbox echter wel de enige console die in staat is om Doom III weer te geven op de manier zoals geestelijk vader John Carmack het zich ingedacht had. Een GameCube of PS2 versie zal dan ook niet volgen.

Uit de presentatie kwam ten slotte nog naar voren dat enkel de Xbox versie van de game op de komende E3 getoond gaat worden. De mensen bij ID Software zijn namelijk druk bezig met het volledig afronden van de PC versie, wat suggereert dat een release niet meer ver weg is. Overigens zal de Xbox versie pas na de release van de PC versie uitgebracht worden.

Je kan trouwens altijd nog even zelf de impressies van respectievelijk Gamespot en IGN nalezen. Er mag echter zeker wel geconcludeerd worden dat de Xbox schijnbaar best een indrukwekkende grafische prestatie heeft weten neer te zetten en Vicarious Visions uitstekend werk geleverd heeft met hun ontwikkeling van de Xbox versie (welke geen simpele port betreft).