"Ik durf wel te zeggen dat het grootste gedeelte van de games vrij gemakkelijk uit te spelen is", aldus McMillen. "En dat is een marketingstrategie, want er is een reden voor het feit dat games tegenwoordig zo gemakkelijk zijn. Maar met die lage moeilijkheidsgraad komt ook een zekere leegte. Het is gewoon niet zo gedenkwaardig meer als vroeger en je hebt ook niet het idee dat je iets hebt bereikt."

Betere balans

McMillen wilde met Super Meat Boy, dat vanaf morgen op Xbox Live beschikbaar is, de balans tussen moeite doen en beloond worden herstellen. "Bij Super Meat Boy hebben we gekeken hoe we het gevoel dat spelers iets bereikt hebben terug kunnen brengen, dat ze echt trots kunnen zijn op wat ze gedaan hebben en niet dat iemand hun handje vast moest houden. We hebben geprobeerd een manier te vinden om het moeilijk te maken, zonder dat het frustrerend wordt."

"Dus hebben we het concept van een eindig aantal levens geschrapt, de levels erg klein gehouden en ervoor gezorgd dat spelers beloond worden voor het uitspelen van een level, zowel visueel als met het vrijspelen van extra content in het spel."