Nieuws
PlayStation 5

PlayStation-CEO: PS5-games zijn duurder om te maken dan voor PS4

Jim Ryan spreekt over ontwikkelkosten

Geschreven door Jolien Mauritsz op
Het ontwikkelen van games voor de PlayStation 5 is duurder dan op de PlayStation 4. Dat zegt PlayStation-CEO Jim Ryan in een interview met gameindustry.biz.

De PlayStation 5 moet dit najaar wereldwijd uitkomen. Er is nog weinig over het mysterieuze next-gen console bekend, maar daar gaat morgen verandering in komen. In een recent interview met gameindustry.biz vertelde Jim Ryan, de CEO van PlayStation, dat de PlayStation 5 niet degoedkoopste console ging worden. In datzelfde interview heeft hij ook gezegd dat het ook meer kost om games voor het next gen-console van Sony te maken.

“Ik denk dat, voor zover de technologie de grafische kant van games interessanter en realistischer maakt, het maken van de games iets intensiever wordt qua mankracht en kapitaal", vertelt Ryan in het interview. Hiermee doelt hij op games die lijken op de Unreal Engine 5-presentatie van afgelopen maand. “Waarschijnlijk zullen de ontwikkelingsbudgetten hoger zijn." De CEO verwacht niet dat deze veranderingen te extreem zijn. “We zien het niet als een enorme toename in de prijs”, zegt hij. In het interview wordt niet gesproken over een eventuele stijging van de prijs van games voor consumenten.

De PlayStation 5 moet dit najaar uitkomen. Morgen wordt er meer informatie over de games op de console onthuld tijdens de presentatie over de PlayStation 5.

dualsense ps5

Dit artikel delen:

Lees meer

Live om 13:00 uur: Lucas en Wouter met The Last of Us Voorspel: Laat die mannenbillen eens ademen
31

Reacties op: PlayStation-CEO: PS5-games zijn duurder om te maken dan voor PS4

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Millman7

    • 10 juni 2020 11:02
    Beetje tegenstrijdig met het feit dat ze eerst zeiden dat het nog nooit zo makkelijk was geweest om een game te maken op ps5

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quirinius

    • 10 juni 2020 13:29
    @Millman7 Gemak en kosten zijn wel twee verschillende dingen. Je kunt hele goede technologie hebben die het erg gemakkelijk maakt een game te maken, maar het gebruik van diezelfde technologie kan op hetzelfde moment wel duurder zijn dan vergelijkbare technologie die je voor de PS4 gebruikte

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • 2pacolypse

    • 10 juni 2020 15:17
    @Quirinius Dat klopt niet met de inhoud van dit nieuwsbericht. jim Ryan geeft hier aan `het maken van de games iets intensiever wordt qua MANKRACHT en kapitaal` oftwel niet zozeer de technologie wordt duurder. Natuurlijk kan dat wel een rol spelen maar er zit meer achter.

    Dus ben het ook met Milman eens dat het behoorlijk tegenstrijdig klinkt.
    Misschien ligt het aan het feit dat het maken van de assets nu meer tijd kost, aangezien er veel meer details in verwerkt kan worden. Zodra je deze asset in je UE5 engine wil, zou dat juist weer tijd besparen doordat je het zo één op één kunt overzetten. Maar de tijd die nodig is om zulke gedetailleerde omgevingen, voorwerpen en modellen te maken zullen nu wel flink omhoog gaan als je echt alles uit de game wil halen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quirinius

    • 10 juni 2020 18:06
    @2pacolypse Maar wat kan er anders bedoelt worden met 'kapitaal' dan 'kost meer'? En wellicht zijn er grotere teams nodig, maar is het gemak per persoon dan alsnog wel eenvoudig?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Zoidberg

    • 10 juni 2020 11:09
    Ze zeggen er verder niks over maar zullen games hierdoor duurder worden? Vind het trouwens vreemd dat games in de PS store vaak veel duurder zijn dan fysiek…zou toch denken dat ze heel veel geld besparen via de digitale weg

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fappert

    • 10 juni 2020 11:14
    @Zoidberg Omdat je dan sneller fysiek koopt. En door fysieke aanschaf ondersteun je de retailers. En laten die nou net belangrijk zijn voor de verkoop van consoles.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Baukereg

    • 10 juni 2020 11:17
    Beetje een open deur dit hè.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TommyVercetti

    • 10 juni 2020 11:33
    Ik verwacht niet dat Sony hun games in prijs gaan verhogen zal slecht voor de verkoop zijn. Daarnaast is het logisch dat het ontwikkelen van games duurder gaat worden kijk maar na Halo Infinite is wel een triple AAA titel maar toch.(geruchten $500.000.000😵)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 10 juni 2020 12:00
    @TommyVercetti Dat zou wel erg veel zijn! Maar dat tikt MS overigens per week aan winst weg ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 10 juni 2020 12:16
    @TommyVercetti Ik verwacht dat een standaart game voor ps5 70 euro kost inplaats van de 60 euro dat het nus is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TommyVercetti

    • 10 juni 2020 12:21
    @hulstpower wowie €70 zou ik persoonlijk wel veel vinden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gamegod

    • 10 juni 2020 15:18
    @TommyVercetti
    De gemiddelde inflatie over de laatste 10 jaar is ongeveer 1% per jaar geweest terwijl de prijzen van games niet of nauwelijks zijn verhoogd.


    Sterker nog:
    Een PS2 game kostte destijds rond de 150~160 gulden (150/2,2= € 68,18 en 160 / 2,2 = € 72,72).
    Dat was bijna 20 jaar geleden dus eigenlijk is het te gek voor woorden dat de games zo "goedkoop" zijn tegenwoordig.

    Vroeger werden de games door een klein groepje mensen (als het niet 1 persoon was) terwijl ze tegenwoordig teams hebben van meer dan 100 man.
    Natuurlijk worden die kosten hoger.

    Snap eigenlijk nog steeds niet dat games nog voor € 60,- worden verkocht..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 10 juni 2020 15:55
    @Gamegod

    Sterker nog. Zelda 1 en 2 kostten op de NES destijds al rond de 160 gulden.
    En dan hebben we het over 1985 ofzo.
    Dus dat is 35 jaar. En dat dan met die inflatie vind ik het gek dat gamers nu zo klagen over die prijs terwijl die voor mij altijd al hetzelfde was.
    En neem maar aan dat zelda destijds best goedkoop gemaakt was.
    Miyamoto werd destijds simpel weg al minder betaald. Hele programmeurs werden destijds mogelijk minder betaald omdat het nog geen big business als nu is. En zelda zal ook minder groot team hebben dan een assasins creed waar 6 Ubisoft studio’s aan werken.
    Dus ik snap die klachten over prijs ook niet zo.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gamegod

    • 10 juni 2020 16:22
    @watashi wa maurice desu.
    Shhht ik wilde niet zover terug gaan omdat niet iedereen hoeft te weten hoe oud sommige mensen hier zijn :)

    Had in die tijd een C64 waar je de bandjes nog van kopiëren dus weet niet meer wat de originele prijzen destijds waren (had er toch geen geld voor) maar ja de prijzen van games zijn altijd ongeveer hetzelfde gebleven.

    Soms had je ook nog uitschieters naar boven zoals de Neo Geo waarvan games soms voor 250+ (gulden) verkocht werden en dat was begin jaren 90.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TommyVercetti

    • 10 juni 2020 16:01
    @Gamegod Ja daar heb je wel een sterk punt ik kan me nog herinneren dat ik Mystical Ninja Goemon voor 200 gulden had gekocht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    woutzorz

    • 10 juni 2020 11:53
    Op zich logisch als je ziet dat de eerste games door 1 tot 10 man gemaakt werden, en er nu meerdere studio's overal ter wereld met 1000 man aan een game werken voor meerdere jaren. Hoe groter en complexer de games, hoe meer er nodig is om te ontwikkelen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 10 juni 2020 12:32
    Ik vind Dhr Ryan niet heel sterk in zijn presentaties/interviews

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • mhnl1979

    • 10 juni 2020 12:56
    Zo langzamerhand ben ik ook wel klaar met al die proefballonnetjes en voorsorteren van hoge prijzen. Kom nou maar op met die prijzen en niet dat gelul erom heen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    garciagarcia

    • 10 juni 2020 13:46
    Bij release van de PS4 waren games EUR 69,99 in de winkels en online. Lees ik nu tussen de regels door dat bij release van de PS5 we nog hoger gaan zitten qua prijs?

    Persoonlijk zou me dat niet heel erg storen, want voor de PlayStation koop ik amper games. Alleen elk jaar FIFA en NBA2K en de echte exclusives. Dan kom je op 3-4 games per jaar waar ik ontzettend veel uur in steek. Dan vind ik het geld wel waard.

    De gamers die veel meer games kopen op jaarbasis kunnen alvast beginnen met wat extra centjes opzij te zetten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • tyberium

    • 10 juni 2020 16:26
    Huidige game prijzen ZIJN al absurd hoog. De meeste games kostten pre 2001 max 100 gulden. Probeer nu maar eens een triple A game te vinden van rond de €45. Killzone kostte in 2004 al €65 (140 gulden) en in 2007 nog rond de €55.

    De huidige games worden in NL vanaf de dollarprijs gewoon 1 op 1 overgezet in euros. Bizar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.