Games als waardevolle aanvulling op het onderwijs | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Als het aan Nolan Bushnell ligt, de oprichter van Atari in1972, moeten scholen veel meer gebruik gaan maken van games om kinderen te onderwijzen.Het aloude concept van een leraar die met een krijtje voor een schoolbord staatis ouderwets. Videogames zijn in, aldus een uitgebreid artikel uit magazine Ode.Ze leren je creatief problemen oplo en, hypotheses formuleren, verkennen enherzien. Daarnaast stimuleren ze ook nog eens de ontwikkeling vanzelfvertrouwen en sociaal contact met andere gamers. Ook zijn games in depraktijk veel beter dan boeken in het overbrengen van namen en data.

Bushnell zou graag een school van de toekomst zien, waarbijvideospelletjes het van de boeken winnen als voornaamste lesmateriaal. Geenleerboeken vermomd als spelletjes, maar echte games. Natuurlijk juichen andereontwikkelaars zijn ideeën toe, maar ook andere mensen zijn enthousiast. Zobrengt Tim Rylands, leraar aan de kleine basi chool Chew Magna in het zuidenvan Engeland de theorie van Bushnell al in de praktijk met de nodige resultaten.

Volgens Rylands roept het visueel rijke landschap de creativiteit van zijn leerlingen op."

Adventures als Myst zijn volgens Rylands uitermate geschiktom kinderen wat te leren. Het zou de creativiteit van de kinderen oproepen en Rylandslaat de kinderen opschrijven wat de oplo ing voor de puzzels in het spel zou kunnen zijn. Het gemiddeldelees- en schrijfvaardigheid niveau is op de basi chool de laatste vier jaarmet 16% gestegen tot 93%. Dit terwijl het gemiddelde niveau in Engeland op 75%ligt. “Het is als een schoolreisje, maar het is minder ingewikkeld teorganiseren en het bespaart een hoop verzekeringsgeld”, aldus Rylands. Ookspellen als SimCity en Civilization zijn populair als leermateriaal. Als despellen maar ‘geestverruimend’ en niet ‘geestdodend’ zijn.

"Op vooruitstrevende middelbare scholen wordt gebruikgemaakt van SimCity en Civilization."

Een tweetal organisatieadviseurs hebben in de HarvardBusine School Pre zelfs geschreven dat gamers eigenlijk de idealewerknemers zijn. Ze nemen meer risico’s, reageren beter en sneller op een tegenvaller,houden de mogelijkheid open dat hun strijdplan moet worden aangepast en kunnenbeter samenwerken. Het complete artikel uit Ode is op de website van hetmagazine te lezen. Met dank aan Alcides voor het melden van dit nieuws.
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou