Volgens hem bestaat er een verkeerde perceptie bij de gamers die dit wel doen, zij denken dat veel andere gamers ook bereid zijn om nieuwe franchise te proberen. De anonieme medewerker zegt echter dat de verkoopcijfers een ander beeld laten zien; namelijk dat het overgrote deel van de nieuwe IP's het financieel niet goed doet.
De anonieme medewerker, waarvan niet bekend is hoe hoog zijn positie is binnen de uitgever, vindt gamers wat dat betreft net zo risicomijdend als uitgevers. Hij stelt vervolgens dat de beste slagingskans van een nieuw IP ligt bij het lanceren van de game ten tijde van een nieuwe console, omdat er dan nog weinig concurrentie is en het een kwestie wordt van er op tijd bij zijn.
DLC
De medewerker reageerde ook op vragen over downloadbare content. Het wel of niet uitbrengen van DLC op de dag van lancering is volgens hem simpelweg een afweging tussen de verwachte opbrengsten en kosten. Zolang het eerste bedrag hoger blijft liggen, zal er op dag één DLC beschikbaar zijn. Dat er door gamers veel over geklaagd wordt, vindt hij geen reden om ermee te stoppen. De groep die zijn kritiek uit vormt volgens de medewerker slechts een klein aandeel van de totale afzetmarkt; het merendeel vindt de beschikbaarheid van DLC juist fijn.
Piraterij
Ook de noodzaak voor DRM-maatregelen heeft volgens hem te maken met het onderscheid tussen hardcore gamers en de, grotere, vaak niet zo mondige groep spelers. De insider beseft dat zulke beveiligingen vaak binnen een dag gekraakt worden, maar ziet er desondanks de noodzaak van in, omdat het de minder geïnformeerde spelers genoeg afschrikt om niet illegaal te downloaden. Uitgevers moeten volgens hem daarom maatregelen blijven nemen, om te voorkomen dat het ook voor die groep te simpel wordt.
Reacties op: 'Gamers kopen nauwelijks nieuwe IP's op dit moment'
Magister
Fudgewhizzle
Gradok
Soms vraag ik me af of er in dit soort gevallen wel de juiste vragen worden gesteld en of naar elke soort gamer!?
Nou snap ik heus wel dat sommige sub genre en de bij behorende gamer moeilijk te vinden is en of daar hoogte van te krijgen is.
ultraspaz
ChrisZ
Teknootje
Dat Mirrors Edge en Dead Space destijds het resultaat niet hebben gehaald wat men hoopte, komt ook wel deels door de weinige publiciteit die gemaakt is.
tvdw
XtraLinkUK
XtraLinkUK
ginjirou17
Howdy
Hoeveel nieuwe IP's zijn er onlangs uitgebracht? En in vergelijking met oude IP's? Hoe is de onderlinge verhouding?
Ik hoor opa nog achter uit de kamer roepen dat nieuwe IP's vroeger nog garant stonden voor innovatieve gameplay.
Howdy
Ik kan me nog een tijd herinneren dat ik reikhalzend uitkeek naar nieuwe games, waar nog geen deeltje 1 van was geweest.
Het 'lekker veilig' is in deze ook zeer zeker van toepassing op 'de grote jongens'.
Pug205GTi
Bij een nieuwe titel waar totaal geen kennis van is zijn mensen eerder geneigd om het te laten liggen, want is het straks niks heb ik wel mooi 60 euro betaald voor niks eigenlijk. Dat is wel erg jammer voor de games die het uiteraard wel waard zijn.
Maar tegenwoordig komen er veel nieuwe titels op de markt waar er eigenlijk al 13 in een dozijn van zijn alleen een wat andere setting etc. en dan ben ik ook wel geneigd om het te laten liggen.
Ik hoop wel dat de IP's die we op de E3 gezien hebben wel goed ontvangen worden waardoor de developers weer een beetje moed krijgen om nieuwe IP's te gaan ontwikkelen.
Howdy
Ik denk dat dit voor een groot deel toe te schrijven is aan het innovatieve karakter van de game, en waarschijnlijk een stukje gunfactor vanuit de gamer die het achterliggende verhaal erg aanspreekt, maar toch.
Reanimationist
Vanquish en Enslaved waren idd nieuw, maar volgens mij allebei matig ontvangen, wat natuurlijk ook weer afschrikt voor developers om nieuwe IP's te verzinnen.
Fudgewhizzle
Het staat toch ook zo in het artikel? Of bedoelde je dat ook?
Je hebt trouwens wel gelijk over die indie-games, maar ook die komen met grote regelmaat uit op consoles en vinden volgens mij ook gretig aftrek. Ondanks dat het niet in het artikel staat denk ik dat de man bedoeld dat het om grote releases "triple A" releases gaat.
ginjirou17
Zelf vind ik het jammer dat vanquish en enslaved matig ontvangen zijn want die spellen waren echt heel vet om te spelen. De chemie tussen de 2 characters in enslaved waren perfect, en vanquish was lekker hard en vol met actie
Paralize
Daarnaast noemt hij de 'casuals' minder mondig. Daarmee onderstreept hij toch gelijk de BS die day 1 DLC is?
Cryptical
Ik begrijp het ook wel hoor wat hij zegt. Hoewel ik zelf zo'n gamer ben die wel altijd zeurt over ondisc dlc, en dat er te weinig IP's komen, kan ik er ook wel mee inkomen wat hij zegt. Uitgevers zijn commerciele bedrijven. Je kunt het er mee eens zijn of niet, maar zij hebben de cijfers en weten dus wel eerder waar ze over praten. Voor ons gamers is het kut, maar voor hun is het waarschijnlijk nog kutter. Tenslotte doen uitgevers het al slecht in deze tijden. Ze kunnen niet anders dan op safe spelen, al is het maar om even deze tijd door te komen. En natuurlijk komen er ook alsnog nieuwe IP's als watchdogs, maar het is nog maar de vraag of die genoeg gaat verkopen.
Cryptical