Volgens hem bestaat er een verkeerde perceptie bij de gamers die dit wel doen, zij denken dat veel andere gamers ook bereid zijn om nieuwe franchise te proberen. De anonieme medewerker zegt echter dat de verkoopcijfers een ander beeld laten zien; namelijk dat het overgrote deel van de nieuwe IP's het financieel niet goed doet. 

De anonieme medewerker, waarvan niet bekend is hoe hoog zijn positie is binnen de uitgever, vindt gamers wat dat betreft net zo risicomijdend als uitgevers. Hij stelt vervolgens dat de beste slagingskans van een nieuw IP ligt bij het lanceren van de game ten tijde van een nieuwe console, omdat er dan nog weinig concurrentie is en het een kwestie wordt van er op tijd bij zijn. 

DLC

De medewerker reageerde ook op vragen over downloadbare content. Het wel of niet uitbrengen van DLC op de dag van lancering is volgens hem simpelweg een afweging tussen de verwachte opbrengsten en kosten. Zolang het eerste bedrag hoger blijft liggen, zal er op dag één DLC beschikbaar zijn. Dat er door gamers veel over geklaagd wordt, vindt hij geen reden om ermee te stoppen. De groep die zijn kritiek uit vormt volgens de medewerker slechts een klein aandeel van de totale afzetmarkt; het merendeel vindt de beschikbaarheid van DLC juist fijn.

Piraterij

Ook de noodzaak voor DRM-maatregelen heeft volgens hem te maken met het onderscheid tussen hardcore gamers en de, grotere, vaak niet zo mondige groep spelers. De insider beseft dat zulke beveiligingen vaak binnen een dag gekraakt worden, maar ziet er desondanks de noodzaak van in, omdat het de minder geïnformeerde spelers genoeg afschrikt om niet illegaal te downloaden. Uitgevers moeten volgens hem daarom maatregelen blijven nemen, om te voorkomen dat het ook voor die groep te simpel wordt.