Waar het spacesim genre tijdens de jaren negentig, met bijvoorbeeld de Wing Commander, X-Wing en Freespace serie, nog uitermate populair was, is het aanbod de laatste jaren uiterst matig. Independence War 2 was een uitstekende titel en ook Freelancer bood het nodige spelplezier, maar voor de rest was er maar weinig te melden. Toch probeert Egosoft nu succes te behalen met haar spacesim X2: The Threat, het vervolg op het redelijk succesvolle X: Beyond the Frontier uit 1999. Kan men met X2 het genre nieuw elan geven? Voor X2: The Threat heeft men bij Egosoft de gameplay van X-Tension genomen en hier flink wat elementen aan toegevoegd. Zo kunnen spelers nu ook geld verdienen door mineralen uit astroïden te halen of door missies uit te voeren die op de verschillende ruimtestations aangeboden worden. De wat agressievere spelers kunnen als een moderne versie van de Duinkerker kapers ook hun geld verdienen door het veroveren en verkopen van andermans schepen. Met het verdiende geld kunnen uiteindelijk nieuwe en betere schepen (waaronder transports, fighters, destroyers en zelfs carriers) gekocht worden, die stuk voor stuk ook door de speler zelf bestuurd kunnen worden. De gehele review vind je hier.